
Z Sienkiewiczem do Europy
Opis projektu
JAKO JEDYNA SZKOŁA W GMINIE REDZIKOWO DOSTALIŚMY DOFINANSOWANIE
napisanego przez dwie nauczycielki naszej szkoły projektu „Z Sienkiewiczem do Europy” realizowanego w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. Projekt jest realizowany od 31.12.2023 do 29.06.2025 i zakłada następujące działania:
- wielokierunkowe działania przygotowawcze przed mobilnościami (przygotowanie językowe, kulturowe, organizacyjne i metodyczne),
- wyjazd czterech nauczycieli naszej szkoły na kursy metodyczno-językowe oraz siedmiu na kursy językowe,
- zdobycie kontaktów do zbudowania partnerstw w celu realizacji kolejnych projektów europejskich,
- rozpoczęcie prac nad minimum 3 projektami przez eTwinning,
- rozpoczęcie pracy nad minimum 1 wymianą młodzieży FERS,
- wprowadzenie PBL jako stały element metod pracy w szkole, wprowadzenie CLIL na lekcjach matematyki, informatyki, geografii i wychowania fizycznego,
- szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, mające upowszechniać wiedzę i umiejętności w zakresie nowo poznanych metod nauczania i programie Era (lekcje otwarte, szkolenia, warsztaty),
- promowanie rezultatów projektu w naszym środowisku.
Dzięki realizacji projektu ,,Z Sienkiewiczem do Europy!”:
- podniesiemy poziom znajomości języka obcego o 1 stopień CEFR u 8 nauczycieli – dzięki temu, będziemy mogli między innymi wprowadzić CLIL na lekcjach matematyki, informatyki, geografii i wychowania fizycznego oraz realizować kolejne projekty międzynarodowe.
- wprowadzimy innowacji PBL (pracy metodą projektów) w klasach 4-6 na minimum 4 przedmiotach – dzięki temu odpowiemy na potrzeby metodyczne naszych uczniów i uatrakcyjnimy lekcje.
- rozpoczniemy minimum 3 współprace przez platformę eTwinning – dzięki temu zapewnimy naszym uczniom możliwość interakcji i współpracy z rówieśnikami z zagranicy.
- rozpoczniemy pracę nad minimum jedną wymianą młodzieży – dzięki realizacji tego celu nie będziemy odstawać od placówek w dużym mieście jeżeli chodzi o oferowanie europejskich możliwości rozwoju dla uczniów.
Nasza placówka zyska pierwsze doświadczenie zarządzania projektem europejskim.
Nasza szkoła zyska renomę w środowisku lokalnym jako placówka nowoczesna, europejska, otwarta na świat i wielokulturowość oraz dająca uczniom i nauczycielom możliwości rozwoju.
Realizacja projektu
Dzień Unii Europejskiej już po raz drugi był obchodzony w naszej szkole. W tym dniu uczniowie wzięli udział w Festiwalu Piosenki Europejskiej, podczas którego przenieśliśmy się do różnych krajów europejskich w tym m.in. do Francji i Włoch. Uczniowie pod opieką swoich wychowawców znali nie tylko teksty piosenek, ale i przygotowali fantastyczne układy taneczne, wykazując się także umiejętnościami aktorskimi. Występy wszystkich wykonawców zostały nagrodzone gromkimi brawami całej społeczności szkolnej. Po festiwalu odbył się konkurs wiedzy o Unii Europejskiej. Konkurs odbył się w dwóch kategoriach wiekowych: 1-3 i 4-7. Uczniowie musieli wykazać się dobrą znajomością flag, stolic i posiadać wiedzę o ważnych i istotnych dla krajów europejskich faktach. Poszczególne klasy wytypowały po trzech przedstawicieli, którzy wzięli udział w zmaganiach.
Wakacje to czas odpoczynku, tymczasem czwórka naszych nauczycieli doskonali umiejętności językowe na szkoleniach zagranicznych realizowanych w ramach projektu: "Z Sienkiewiczem do Europy" finansowanego ze środków FRSE.
Pani Justyna Piątek przebywa w Niemczech na kursie językowym w celu doskonalenia języka niemieckiego w szkole DIALOGE w Lindau.
Pan Daniel Podkowicz szlifuje znajomość języka angielskiego na Malcie w EUROPEAN SCHOOL of ENGLISH.
Panie Renata Zajdel i Małgorzata Krajewska-Rigall przebywają na kursie metodycznym z języka angielskiego "English and Project Based Learning" na Cyprze w Bayswater Cyprus School.
koordynator projektu: Małgorzata Krajewska-Rigall
Szkoła Bayswater to szkoła na Cyprze, w której doskonalimy umiejętności językowe i uczymy się jeszcze lepiej pracować metoda projektu. Przez część zajęć uczestniczymy na dwóch różnych poziomach znajomości języka natomiast zajęcia z BPL mamy razem. Nauczyciele są bardzo przyjaźni i otwarci, wśród uczestników są zarówno nauczyciele jak i studenci z różnych krajów Europy: Czech, Polski, Włoch, Litwy i Cypru. W czasie przerw wymieniamy się swoim doświadczeniem i nawiązujemy nowe znajomości.
uczestnicy projektu: Renata Zajdel, Małgorzata Krajewska-Rigall
Szkoła językowa Dialog w Lindau w Niemczech jest położona na małej, ale wyjątkowo malowniczej wyspie. Są tu urzekające brukowane uliczki, gdzie przenikają się różne style architektoniczne. W szkole panuje miła atmosfera. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby nauczyć nas języka niemieckiego. W kursach językowych uczestniczą osoby z całego świata - z Tajlandii, Etiopii, USA, Peru - mieszanka kultur i języków. Bycie tutaj jest niezwykłym i cennym doświadczeniem. Oprócz interesujących rozmów, historycznych zakątków południowych Niemiec - jak np. zamek Neuschwanstein, muzeum sterowców - można znów poczuć, jak to jest być uczniem, odrabiać prace domowe i pisać sprawdziany.
uczestnik projektu: Justyna Piątek
European School of English (ESE) działa od ponad 20 lat i jest jedną z najlepiej akredytowanych szkół na Malcie. Szkoła znajduje się w nowoczesnym budynku z wszelkimi udogodnieniami: tablicami multimedialnymi, pracowniami komputerowymi, biblioteką i kawiarnią.
Szkoła oferuje szeroki zakres zajęć i wycieczek krajoznawczych i kulturowych, dzięki którym uczniowie mają szansę zaznajomić się z bogatą historią kraju oraz wyjątkowym krajobrazem Malty. Szkoła oferuje takie atrakcje jak: wycieczka na wyspę Gozo, wycieczka do starożytnej stolicy Malty - Mdiny oraz do obecnej stolicy Valletty. Moje zajęcia prowadził nauczyciel z Francji - Fransois. Grupy - klasy nie były liczne, liczyły do 7 osób. Na zajęcia uczęszczali studenci i dorośli z Francji, Japonii, Turcji, Polski, Węgier, Korei i innych. Mieszanka kultur i zwyczajów dawała powód do wielu dyskusji w przerwach i po zajęciach. Rozmowy toczyły się także podczas wycieczek organizowanych przez szkołę. Można było doszlifować umiejętności z języka angielskiego.
uczestnik projektu: Daniel Podkowicz
Nie samą nauką nauczyciel żyje, więc po lekcjach i odrobieniu pracy domowej można poznać historię i kulturę południowych Niemiec. Wysepka Lindau zachwyca uliczkami i budynkami. Naprzeciw niej znajduje się austriacka góra Pfänder, z której rozpościera się, z jednej strony, widok na całe Jezioro Bodeńskie, z drugiej - na Alpy. Z kolei niedaleko Füssen można się wybrać do malowniczo położonego zamku Neuschwanstein. To XIX-wieczna rezydencja króla bawarskiego Ludwika II Wittelsbacha, zwanego Bajkowym Królem. I nic dziwnego, zamek wygląda jak z bajki. A na koniec prawdziwą gratką - szczególnie dla historyka - jest lot sterowcem. To statek powietrzny skonstruowany pod koniec XIX w. przez hrabiego Ferdynanda von Zeppelina. Wrażenia z lotu - niesamowite. Historię zeppelinów można też obejrzeć w dedykowanym muzeum.
A po powrocie pozostaje zasiąść nad brzegiem jeziora, popatrzeć i posłuchać, jak bawią się Bawarczycy w czasie święta miasta.
uczestnik projektu: Justyna Piątek
Podróż na Cypr poza aspektem edukacyjnym pozwoliła nam poznać ciekawe zakątki wyspy. Udałyśmy się w Góry Troodos, gdzie przy cudownie rześkim powietrzu poznałyśmy tradycyjne wioski górskie- malowniczą Laneia i tętniące życiem Omodos. Na trasie mogłyśmy z bliska obserwować drzewka: mandarynek, fig, pomarańczy, winogron czy oliwek. Na trasie nie zabrakło też monastyrów z zachwycającą architekturą i zbiorami ikon w Kykkos i Omodos. Korzystając z komunikacji miejskiej poznałyśmy bliżej jedno z największych miast Cypru - Limassol ze starym portem, zamkiem, jedynym na świecie muzeum urządzeń do produkcji leków oraz malowniczą pormenadą nadmorską.
uczestnicy projektu: Renata Zajdel, Małgorzata Krajewska-Rigall
Po zajęciach warto było wziąć udział w wycieczkach organizowanych przez szkołę. Były to wyjazdy z przewodnikiem, oczywiście informacje przekazywane były w języku angielskim. Odwiedziliśmy najważniejsze miejsca na Malcie: aktualną stolicę Vallettę, byłą stolicę Mdinę, wyspę Gozo oraz mniejszą wysepkę Comino. Poznaliśmy historię tych miejsc i zabytki, których na Malcie nie brakowało. Valletta, stolica Malty, jest położona na półwyspie Sciberras pomiędzy dwiema zatokami: Grand Harbour i Marsamxett. Jest to najdalej wysunięta na południe ze stolic w Europie. Valletta posiada aż 320 zabytków i jest jednym z miejsc o nawiększym ich zagęszczeniu na świecie. Z kolei Mdina to miasto położone na wzgórzu w centrum Malty. Posiadające urokliwe wąskie uliczki i jest nazywane Miastem Ciszy. To właśnie w tym miejscu nakręcono niektóre sceny popularnego serialu Gry o Tron. Wyspa Gozo to bardzo spokojne miejsce, posiadające też wiele zabytków i malowniczych widoków. Podsumowując poznawanie historii, lokalnych potraw i zwyczajów to bardzo ciekawe doświadczenie.
uczestnik projektu: Daniel Podkowicz
ETI (Executive Training Institute), który jest częścią ESE (European School of English) to organizacja z ponad 25-letnim doświadczeniem zapewniająca intensywne programy szkoleniowe skierowane do osób dorosłych różnych profesji. ETI ma w swej ofercie także kursy doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie odpowiadające na potrzeby nauczycieli i innych osób pracujących w sektorze edukacji. Siedziba ESE zlokalizowana jest w Saint Julian's na wschodnim wybrzeżu Malty. To nadmorskie miasteczko uległo niezwykłej transformacji w ciągu ostatnich 60 lat. Z małej wioski rybackiej zmieniło się w tętniące życiem centrum biznesu i turystyki. ESE oferuje swoim kursantom sale do zajęć z nowoczesnym zapleczem dydaktycznym, kafejkę, w której można zjeść śniadanie i lunch lub kupić pyszną mrożoną kawę. Pracownicy recepcji są niezwykle przyjaźnie nastawieni, zawsze chętnie służą radą i pomocą. Na najwyższym piętrze szkoły znajdują się pokoje z prywatnymi łazienkami, w których kursanci mogą zatrzymać się na czas szkolenia. Jest to wygodna i praktyczna opcja, którą szczerze polecam. 50-godzinny kurs metodyczny, który ukończyłam był bardzo profesjonalnie opracowany i przeprowadzony. Pozwolił mi odświeżyć sobie pewne treści z zakresu psychologii i metodyki nauczania. Co jest jednak jeszcze cenniejsze, to wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów oraz całe mnóstwo pomysłów na ciekawe, angażujące i stymulujące rozwój języka aktywności dla moich uczniów, które przywiozłam ze sobą.
uczestnik projektu: Adriana Mering
Sierpień to czas odpoczynku i wakacyjnych szaleństw. Nasi nauczyciele jednak wykorzystują każdą chwilę na dokształcanie i rozwój zawodowy. Pani Michalina Drewniak uczestniczyła w zagranicznym szkoleniu realizowanym w ramach projektu: "Z Sienkiewiczem do Europy" finansowanego ze środków FRSE. Kurs językowo-metodyczny ,,Exploiting Resources to Develop the Skills” odbył się w niemieckiej szkole językowej Dialoge – Bodensee Sprachschule.
Czas spędzony w Lindau obfitował w nowe doświadczenia, zwłaszcza podczas współpracy z nauczycielami z całego świata, np. z Chin, Węgier, Czech i Włoch. Pani Michalina uzyskując certyfikat zdobyła nowe umiejętności z zakresu metodyki nauczania języków obcych. Malownicza okolica, bliskość pięknej Austrii i Szwajcarii, Alpy i wspaniały serdeczny klimat sprzyjały nauce. Wracamy do Was z głowami pełnymi pomysłów!
uczestnik projektu: Michalina Drewniak
Rocznica utworzenia Unii Europejskiej obchodzona jest 1 listopada. Tego dnia w 1993 roku weszła w życie Traktat z Maastricht, który powołał do życia Unię Europejską (UE), zmieniając wcześniejszą Wspólnotę Europejską. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku. Było to ważne zakończenie procesu integracji z Zachodem, który trwał wiele lat. Polska była jednym z 10 krajów, które dołączyły do Unii Europejskiej w ramach piątego rozszerzenia UE, obok takich państw jak Czechy, Węgry, Słowacja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Cypr i Malta. Uczennice klasy VIII przybliżyły w formie animacji poklatkowej proces wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej, czyli kolejno: podpisanie Układu Stowarzyszenia z Unią Europejską, aplikacja o członkostwo, negocjacje, referendum akcesyjne aż do przystąpienia formalnego Polski do UE.
Film o procesie ackesyjnym do Unii Europejskiej (plik.mp4) przygotowany przez uczniów naszej szkoły pod opieką p. Justyny Piątek
W dniach 1 do 13 września br. kolejni nauczyciele naszej szkoły - Dorota Maślona i Elżbieta Stec podwyższały swoje kwalifikacje w zakresie znajomości języka angielskiego w szkole Bayswater w Limassol. Projekt w ramach FRSE napisany przez Małgorzatę Krajewską- Rigall i Renatę Zajdel.
Limassol jest drugim największym miastem na Cyprze, położone w zatoce Akrotiri, na południowym wybrzeżu, pomiędzy antycznymi miastami Amathus i Kourion, które znane są ze swoich tradycji kulturowych.
Obie nauczycielki pomyślnie ukończyły kurs potwierdzony Certyfikatem.
uczestnicy projektu: Dorota Maślona, Elżbieta Stec
Nasi uczniowie dołączyli na zajęciach języka niemieckiego do 700 milionów Europejczyków świętujących Europejski Dzień Języków Obcych.Podczas zajęć wykorzystano materiały pozyskane podczas kursu językowo-metodycznego w niemieckiej szkole w Lindau w ramach projektu ,,Z Sienkiewiczem do Europy".
uczestnik projektu: Michalina Drewniak
Malta to wyspiarskie państwo-miasto położone na Morzu Śródziemnym, znane ze swojego unikalnego położenia oraz bogatej historii. Archipelag obejmuje trzy główne, zamieszkane wyspy: Maltę, Gozo i Comino. Stolica kraju, Valletta, jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a Malta jest jednym z najmniejszych i najbardziej zaludnionych państw świata, z gęstością zaludnienia wynoszącą 1783 osoby na km2.
Klimat Malty to śródziemnomorski subtropikalny, co oznacza łagodne zimy i gorące, słoneczne lata. Dzięki temu kraj ten przyciąga turystów przez cały rok. Urzędowymi językami są maltański i angielski, co sprawia, że Malta jest popularnym miejscem do nauki języka angielskiego, a szkoła AM Language jest jedną z czołowych instytucji oferujących kursy na różnych poziomach.
Szkoła AM Language oferuje nie tylko lekcje języka angielskiego, ale także możliwość odkrywania Malty poprzez wycieczki, co stanowi doskonałe połączenie nauki i turystyki.
uczestnik projektu: Urszula Kacprzak
Europejski Dzień Sportu w naszej szkole
XIII BIEG SIENKIEWICZOWSKI z Sienkiewiczem do Europy
Artykuł o naszym projekcie w Informatorze Oświatowym
W ramach obchodów Europejskiego Dnia Języków Obcych klasa Vb przygotowała przedstawienie pt. „Matylda”, które w humorystyczny sposób miało zachęcić zebraną na sali gimnastycznej publiczność do uczenia się języków obcych. Uczniowie odegrali krótkie scenki z życia tytułowej Matyldy, w których przytaczane zostały zabawne pomyłki wynikające z braku znajomości języków. Główna bohaterka nie znała żadnego języka obcego, ponieważ jak twierdziła ona nie planuje wyjeżdżać za granicę. Jednak szybko okazało się, że w dobie globalizacji, nie musi opuszczać terytorium naszego kraju, aby ucierpieć na nieznajomości języków. Brak znajomości języków obcych doprowadził Matyldę do absurdalnych i zabawnych sytuacji.
Przedstawienie było preludium do szkolnej zabawy „English Karaoke”, podczas której uczniowie zaprezentowali przygotowane i wybrane wcześniej przez siebie piosenki w wersji anglojęzycznej. Wykonawcom towarzyszył aplauz publiczności.
Zobacz też krótką relację filmową z tego wydarzenia Film (plik.mp4)
Realizując projekt nasi uczniowie byli na spektaklu Różnorodność Kultur Europy. Młodzi widzowie poznali historię 9- letniego Kuby, który wraz ze swoim pieskiem - Puszkiem odbył podróż po kilku krajach Europy (Niemcy, Francja, Włochy Hiszpania, Anglia),w celu odszukania największego skarbu świata. Podczas spektaklu uczniowie poznali przedstawicieli poszczególnych krajów Europy i ich zwyczaje. Dowiedzieli się jakie są zwroty w ich ojczystych językach. Mali widzowie zaproszeni zostali na scenę i pomagali bohaterom w rozwikłaniu zagadek. Wartka i dynamiczna akcja spektaklu, przykuła uwagę i nie pozwoliła na nudę. Widowisko w trakcie którego, uczniowie stawali się uczestnikami wydarzeń, było pełne wrażeń i emocji. Na koniec sztuki okazało się, że tym najcenniejszym skarbem świata są dzieci.

3 października nasi uczniowie poznali historię zjednoczenia Niemiec. Tag der deutschen Einheit okazał się idealną okazją do zgłębienia historii Niemiec. Uczniowie nie kryli zaskoczenia odkrywając kolejne fakty. Na koniec quiz sprawdzający wiedzę, który wszyscy rozwiązali znakomicie!
Podróze ze smakiem po Europie - Grecja, państwo położone w południowo-wschodniej części Europy, na południowym krańcu Półwyspu Bałkańskiego. Stolicą są Ateny. Kuchnia grecka jest uznawana za jedną z najsmaczniejszych kuchni świata. Na greckim stole znajdziemy m.in horiatiki, tzatziki, ser saganaki, pitę gyros. Klasa 7b w ramach projektu "Z Sienkiewiczem do Europy" zorganizowała kiermasz - Podróże ze smakiem po Europie w stylu greckim. Na stołach królowały słodkie smakołyki - ciasta, ciasteczka, babeczki, rogaliki, ale też można było skosztować sałatki greckiej, loukoumades (greckich paczków), pizzerinek. Degustacja odbywała się przy dźwiękach greckiej muzyki, a na koniec dziewczęta zatańczyły zorbę.
W klasie 2c pojawiła się …. kamera jedna i druga i … tata Antka, który pracuje w Telewizji Gdańsk. Tworzyliśmy wspólnie powitalny filmik dla kolegów z Turcji, Grecji i Hiszpanii w ramach projektu eTwinning „ Eat healthy live healthy”. Kilka razy musieliśmy mówić nasze kwestie po angielsku … efekt wkrótce :)
„Eat healthy, live healthy” planowanie dalszych etapów realizacji europejskiego projektu e twinning, przygotowywanie kolejnych zadań dla dzieci odbywa się online z nauczycielami z Turcji, Albanii, Grecji, Hiszpanii:)
Kolejne zadanie w ramach projektu e twinning „Eat healthy live healthy" wykonane Przygotowywaliśmy kartkę do kalendarza międzynarodowego, my Ananasy z 2c klasy :)
Szkoła Bayswater w Limassol na Cyprze
W dniach 04-17.11.2024r. Pan dyrektor Łukasz Mucha i nauczyciel Norbert Burdyl jako ostatni wzięli udział w kursie języka angielskiego w szkole Bayswater w Limassol na Cyprze. Kurs odbywał się w ramach projektu FRSE realizowanego w naszej szkole. Zajęcia odbywały się w międzynarodowych grupach prowadzone przez doświadczonych lektorów pozwoliły na rozwijanie kompetencji językowych i przełamywanie bariery językowej. Praca w grupach z nauczycielami pochodzącymi z różnych stron świata była okazją do nawiązania nowych znajomości, co zwiększyło naszą otwartość oraz możliwości współpracy i dalszego rozwoju. Pobyt na Cyprze stworzył także możliwość poznania historii, kultury i zachwycającej przyrody wyspy Afrodyty.
Uczniowie klasy 6a byli organizatorami włoskiego piątku.
Na miłośników różnych smaków czekały stoiska niesamowitych smaków, kształtów i kolorów. Można było skosztować najlepsze dania i desery kuchni włoskiej. Te kulinarne doznania dopełniała wyjątkowa atmosfera i doskonałe rytmy włoskich przebojów.
Dziękujemy, że byliście z nami!
Klasa 5b pod opieką pani Małgorzaty Krajewskiej -Rigall i pana Norberta Burdyla wzięła udział w projekcie E-Twinnig pt. Our class - get to know us. Celem projektu było stworzenie e-booka zawierającego prezentacje poszczególnych uczniów. Dzieci same decydowały, co chcą przekazać o sobie innym uczestnikom projektu. Każdy samodzielnie wykonał opis swojej osoby. Zrobiliśmy i wybraliśmy ciekawe zdjęcia z wydarzeń klasowych, a następnie pan Norbert pomógł nam stworzyć e-książkę, która podzieliliśmy się z naszymi projektowymi szkołami z Czech, Turcji jak i Polski.
W ramach zajęć interkulturowych w naszej szkole z przytupem obchodziliśmy Oktoberfest
Były precle, Currywurst, owoce w czekoladzie, frytki i lemoniada. Bawarska muzyka słyszeć się dała w całej szkole, a nauka Schuhplattler- czyli tradycyjnego Bawarskiego tańca ludowego okazała się doskonałą zabawą. Oryginalne gadżety przywiezione wprost z Lindau w sercu Bawarii urozmaiciły ten wyjątkoy dzień. Dużo aromatów, śmiechu, hałasu i zabawy.
Wszyscy zgodnie przyznali, że tradycja Oktoberfest jest toll!!
What happens, when you click the green flag?, Why the Events blocks are very important? te i inne pytania padły podczas lekcji informatyki podczas wprowadzenia do środowiska programowania Scratch. Elementy języka angielskiego przy nauce programowania są nieodzowne. Metoda CLIL znakomicie znajduje tutaj swoje miejsce. Rozmowa i instrukcje w języku angielskim wcale nie zrażają młodych ludzi, a wręcz zachęcają do konwersacji i działania. To na pewno nie ostatnie takie zajęcia.

W wielu niemieckich miastach i regionach jesienią odbywają się festiwale dyniowe "Kürbisfest". W związku z tym w naszej szkole zorganizowano konkurs ,,Kürbisschnitzen - rzeźbienie dyni pod hasłem “Najpiękniejszy uśmiech”!"
Przez długi czas mogliśmy podziwiać przepiękne dyniowe rzeźby, a jury konkursu najbardziej oczarowały prace Julii Szczypkow, Zuzanny Bytomskiej, Oliwii Tyburskiej, Hanny Szymoniak i Mai Świderek. Serdecznie gratulujemy!

Uczniowie uczęszczający na zajęcia języka niemieckiego uczestniczyli w projekcie językowym ,,Kürbisfest und Wissensrallye". Poznali nowe słownictwo, zanurzyli się w niemieckiej kulturze, wykonali całą masę zadań oraz zabaw z dyniami w tle. Na koniec stworzyli piękną gazetkę ścienną.
Klasa 2c miała Lemoniadowy Bal :) Królem dnia była cytryna : cytrynowe balony , serwetki, nasze ubrania, cytrynowe konkursy : ile cytryn jest w słoju , zjedz cytrynę bez skrzywienia twarzy , która lemoniada jest najsmaczniejsza. Śpiewaliśmy piosenki: Lemon Tree, Yellow submarine, oglądaliśmy prezentacje o cytrynie oraz o wybrzeżu Amalfi -królestwie cytryn. Lekcja wychowania fizycznego też była cytrynowa :) Zrealizowaliśmy kolejne punkty z projektów: e twinning -Eat healthy -live healthy, Real English in real situations , Zdrowo jem , więcej wiem. I było obłędnie cytrynowo :) dziękujemy rodzicom za przygotowanie lemoniady :)
Zobacz też filmy z tego wydarzenia:
Wychowanie fizyczne po angielsku? Czemu nie! Dziewczynki z klas czwartych próbowały swoich sił w wykonywaniu ćwiczeń podawanych po angielsku. Z tym zadaniem poradzily sobie wspaniale! Na lekcji było dużo śmiechu i świetnej zabawy.
W klasie 6a, na lekcji geografii poznawaliśmy wybrane kraje i stolice Europy.
Valentine's Day!
Realizując projekt Z Sienkiewiczem do Europy, celebrujemy święta międzynarodowe. 14 lutego były to Walentynki
Poczta walentynkowa, która została zorganizowana przez Samorząd Uczniowski, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem - ta tradycyjna oraz na Padlecie
FIRST AID LESSON – LEKCJA PIERWSZEJ POMOCY
Nic tak nie wspiera procesu uczenia się, jak wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Dlatego ucząc się języka angielskiego postanowiliśmy przemycić angielski „przy okazji” nauki udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie z klasy 5b przygotowali spontaniczną scenkę wykazując się znajomością zwrotów niezbędnych do udzielenia pomocy np. poza granicami naszego kraju. U progu ferii, kiedy część z naszych uczniów wyjeżdża w dalekie kraje może się okazać, że znajomość języka pomoże komuś ocalić życie. Wykorzystując metodę CLIL podczas lekcji języka angielskiego z panią Małgosią dzieci uczyły się zadaniowo, odkrywały wiedzę dla samych siebie, samodzielnie rozwiązując problem. Mieliśmy szczęście, że nauczycielem wspomagającym w klasie jest pan Norbert Burdyl, który na co dzień jest też strażakiem. Przygotował niemal prawdziwą akcję ratunkową w warunkach szkolnych.
ŚWIATOWY DZIEŃ PIZZY W NASZEJ SZKOLE
Światowy Dzień Pizzy to idealna okazja, aby miło spędzić czas u progu ferii zimowych. To święto zwyczajowo obchodzone od lat, lecz oficjalnie zostało wpisane do kalendarza w 2017 roku, kiedy to sztuka wypiekania pizzy znalazła się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Święto to jest dobrze znane w Europie, a ponieważ realizujemy w tym roku projekt „Z Henrykiem Sienkiewiczem do Europy: to nie może zabraknąć u nas akcentu tego słynnego z Italii placka. Klasa 5b podczas lekcji wychowawczej testowała smaki różnych wcześniej samodzielnie wybranych rodzajów pizzy. Nie zabrakło wśród nich akcentów owocowych czy warzywnych. Humory dopisywały wszystkim uczniom.
Z Sienkiewiczem do Europy. Na ostatnich lekcjach plastyki przenieśliśmy się w czasie i przestrzeni, by przypomnieć fascynujące zabytki Europy. Uczniowie klasy 7a wykazali się kreatywnością, tworząc prace plastyczne inspirowane tymi architektonicznymi cudami.Stworrzyli rysunki oraz kolaże z pocztówek i zdjęć , prezentując różnorodność zabytków rozsianych po całej Europie. Te lekcje pokazały, że nauka w połączeniu z działaniami plastycznymi rozwija wyobraźnię i wrażliwość estetyczną naszych uczniów.
14 marca obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Liczby Pi, we wszystkich klasach została przeprowadzona projekcja krótkometrażowego filmu produkcji BBC, na temat zależności średnicy koła i długości obwodu koła. Uczniowe przygotowali prace, jak widzą liczbę Pi w swojej wyobraźni. Było też kolorowanie liczby Pi, tak jak Kanadyjski naukowiec Martin Krzywinski, który przedstawił liczbę Pi w postaci barwnej spirali. W trakcie zajęć wpleciona została metoda CLIL, uczniowie mieli możliwość zagrania w matematyczne gry "Square It", "Parallelogram It" przygotowane przez NRICH. Uczniowie dowiedzieli sie jak nazwać kwadrat i równoległobok po angielsku, menu gier również tłumaczyli z j. angielskiego. Wygrani z radością krzyczeli "i'm the winner". Oprócz tego można było wytężyć umysły i spróbować rozwiązywać matematyczne rebusy wywieszone na tablicy oraz inne ukryte pod kodami QR. Było też wyjaśnienie, dlaczego na wielu plakatach Liczba Pi występuje w towarzystwie szarlotki... 14 marca też nie jest przypadkową datą Pi to około 3,14. Dzień z matematyką nie musi być nudny.
Praca nad prezentacją multimedialną. W świat z klasą - Poznajemy kraje Unii Europejskiej.
Uczniowie z klas VII a i VII b na lekcji informatyki tworzyli prezentacje multimedialne o jednym wybranym przez siebie kraju. Wyszukiwali informacje z internetu dotyczące kultury wybranego państwa, jego historii oraz ciekawych miejsc. Kształcili umiejętności poszukiwania informacji z różnych źródeł, właściwej selekcji i wykorzystania ich w pracy, ale też szacunku dla historii, odmiennych kultur, obyczajów, religii, wolnych od nietolerancji i uprzedzeń.
Klasa 2c wzięła udział w Europejskim Pierwszym Dniu Wiosny. Poznawaliśmy państwo Cypr. Wyszukiwaliśmy ciekawostki o tym kraju, uczyliśmy się języka greckiego i tańca Zoraba :)
Zobacz film z wydarzenia: Link do filmu
PODRÓŻE ZE SMAKIEM - BELGIA
W ramach projektu Z Sienkiewiczem do Europy kl. VIII odbyła Podróż ze smakiem po Europie i trafiła do Belgii. Jest to kraj położony w zachodniej Europie, który jest jednym z najważniejszych i najbardziej rozwiniętych państw na kontynencie. Jest znany z bogatej historii, różnorodnej kultury, a także wyjątkowej kuchni. Na kiermaszu królowały przysmaki belgijskie - m.in. frytki, wafle, gofry i oczywiście czekolada, która jest uznawana za jedną z najlepszych na świecie. Oprócz tego uczniowie naszej Szkoły mogli się zapoznać z historią i ciekawostkami dotyczącymi Belgii, które na plakatach przygotowała kl. VIII.
Z okazji Europejskiego Pierwszego Dnia Wiosny klasa 1b obejrzała prezentację dotyczącą Irlandii. Uczniowie poznali różne ciekawostki na temat tego kraju, wykonali pracę techniczną oraz wspólnie stworzyli plakat dotyczący Irlandii. Uczniowie kl.1b uczestniczyli także w zabawie ruchowo-poszukiwawczej. Szukali garnca ze złotem, ukrytym przez skrzata Leprechauna.
Podróże ze smakiem - Niemcy
W ramach projektu został przygotowany kiermasz, na którym zostały przybliżone niemieckie smaki, popularne w tym kraju. Podczas konsumpcji można było posłuchać i poznać muzykę niemiecką, szczególnie folkową i rozrywkową. Jedzenie znikało błyskawicznie. Sałatka ziemniaczana, precle, kiełbaski, pierożki maultaschen, to tylko niektóre z przysmaków. Było pysznie, wesoło i edukacyjnie.
W dniu 25 kwietnia klasa 2c połączyła się online z klasą drugą ze szkoły w Turcji (Barnowa) realizując projekt e twinning „Eat healthy live healthy”. Pracowaliśmy wspólnie z kolegami w języku angielskim, ale również poznaliśmy trochę język turecki :)Wspólnie ćwiczyliśmy, śpiewaliśmy i zadawaliśmy sobie pytania w języku angielskim :) Dziękujemy nauczycielce Dilarze:) Wymieniliśmy adresy i będziemy w kontakcie :) To było ekscytujące wydarzenie :)
Podróż po Unii Europejskiej
W ramach projektu Z Sienkiewiczem do Europy uczeń klasy V wraz z nauczycielem współorganizującym proces kształcenia poznał historię Unii Europejskiej. W trakcie zajęć uczeń poznał państwa wchodzące w skład UE, ich historię oraz ciekawostki dotyczące wybranych państw. Jednym z nich był Cypr.
Cypr nazywany jest wyspą miłości, co wynika z legendy o narodzinach bogini Afrodyty. To właśnie na Cyprze, a dokładniej w okolicach Pafos, jej postać miała wynurzyć się z piany morskiej. Do dziś popularną atrakcją turystyczną jest Skała Afrodyty – charakterystyczna formacja skalna, która położona jest kilkanaście metrów od brzegu.
Wyspa Cypr jest podzielona na dwie części. Pierwszą z nich zajmuje nieuznawany na arenie międzynarodowej Cypr Północny, którego mieszkańcami są w dużej mierze obywatele pochodzenia tureckiego. Cypr Południowy – zwany również greckim – może natomiast pochwalić się oficjalnym statusem niepodległego państwa, który zaakceptowało większość krajów na świecie, w tym także Polska.
Zobacz filmy:
Uczniowie klasy 6 zachęcają do obejrzenia prezentacji o niemieckich tradycjach świątecznych.
Ponadto życzą wszystkim spokojnego, radosnego i rodzinnego czasu :)
PODRÓŻE ZE SMAKIEM - Grecja
W ramach projektu Z Sienkiewiczem do Europy uczeń klasy V wraz z nauczycielem współorganizującym odbył podróż ze smakiem po Europie i trafili do Grecji.
Grecja składa się z ponad 6 000 wysp, choć tylko 227 z nich jest zamieszkanych! Wyspy takie jak Kreta, Rodos, Korfu czy Santorini są pełne tajemnic i pięknych plaż.
W Grecji jedzenie jest bardzo ważne, a posiłki często są wielkimi ucztami, w których bierze udział cała rodzina. Najpopularniejsze greckie potrawy to tzatziki, souvlaki, moussaka i baklava.
Co roku 9 maja obchodzimy Dzień Europy – święto pokoju i jedności w Europie. W 1950 r. Robert Schuman, francuski minister spraw zagranicznych, wygłosił swoją epokową deklarację, która zapoczątkowała proces integracji europejskiej. Dlatego plan Schumana uważa się za punkt wyjścia tego procesu. Klasa 2c i 5b uczciła ten dzień projektując plakaty. Poznaliśmy zasady tworzenia plakatu. Efekty widoczne na zdjęciach :) Praca zespołowa :)
W tym roku obchodzimy 1000. Rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego i jego syna Mieszka II na królów Polski. Chrobry nie tylko wzmocnił pozycję Polski na arenie międzynarodowej, ale przede wszystkim zbudowała fundament pod dalszy niezależny rozwój Królestwa Polskiego. Co więcej, Otton III, cesarz rzymski narodu niemieckiego pragnął stworzyć uniwersalne imperium, które zjednoczyłoby wszystkie chrześcijańskie narody Europy pod duchowym i politycznym przywództwem cesarza oraz papieża. Bolesław Chrobry miał w tym planie istotne miejsce – miał stanąć na czele jednej z czterech części tegoż imperium – Słowiańszczyzny (obok Niemców, Francji i Włoch). Plany te przekreśliła wczesna śmierć cesarza.
W ramach odchodów millenium koronacji Bolesława Chrobrego na I króla Polski uczniowie naszej szkoły mieli możliwość wziąć udział w szeregu akcji dotyczących tego jakże ważnego wydarzenia w historii Polski. Były quizy, gry planszowe, zagadki typu escape room, malowanie i szukanie kamieni, a nawet sesja w koronie na tronie królewskim.
Uczniowie kl. VIII przygotowali film dotyczący wizyty ministra spraw zagranicznych III Rzeszy Joachima von Ribbentropa w Warszawie, która się odbyła 27 stycznia 1939 r., na kilka miesięcy przed wybuchem II wojny światowej. W ten sposób zaprezentowali jedno z ważniejszych wydarzeń w historii Polski okresu międzywojennego. Uczniowie wpletli w wypowiedzi niemieckie wyrażenia, a całość tekstu została przetłumaczona.
Po Wielkiej Wojnie, kiedy Polska wreszcie odzyskała niepodległość, Słupsk i okolice (jak i prawie całe Pomorze) znalazło się w granicach państwa niemieckiego. Do dzisiaj przechowały się oryginalne nagrania ze Słupska z lat 20. XX w., na których można zobaczyć część miasta i żyjących w nim ludzi. Dzięki temu uczniowie mogli się zapoznać się z historią najbliższej okolicy z okresu międzywojennego.
W ramach projektu „Z Sienkiewiczem do Europy” i XXII Powiatowego Festiwalu Kultury Europejskiej grupa uczniów przygotowała prezentacje multimedialne dotyczące wybranego kraju europejskiego. Uczennice wykazały się pomysłowością, wiedzą ogólną oraz umiejętnościami informatycznymi.
Prezentacje uczniów:
- prezentacja 1 (plik.pdf)
- prezentacja 2 (plik.pdf)
- prezentacja 3 (plik.pdf)
- prezentacja 4 (plik.pdf)
- prezentacja 5 (plik.pdf)

Sukces uczennicy klasy 6a Hanny Drewniak w XI Konkursie Angielskiej Piosenki Walentynkowej. Hania brawurowo wyśpiewała 1 miejsce z utworem ,,Listen". Ogromne gratulacje!
Zapraszamy do obejrzenia pięknej gazetki na temat ciekawych miejsc w Niemczech przygotowanej przez uczniów klas 4-6.

Nasze uczennice w II etapie Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki Niemieckiej ,,DACHL-Lieder". Hanna Drewniak z klasy 6a oraz Marika Szefler z klasy 4b zakwalifikowały się do II etapu konkursu! Oczarowały pięknymi glosami oraz perfekcyjną wymową! Serdecznie gratulujemy!

Nauka przez doświadczanie- tym razem na lekcji języka niemieckiego budowa, drzewa, szyszki, zjawiska przyrodnicze.
Nauka przez ruch i zabawę, to idealny pomysł do wykorzystania na zajęciach języka niemieckiego. Nauczyciele stale wykorzystują w swojej pracy materiały oraz wiedzę, które zdobyli podczas wyjazdów szkoleniowych w ramach projektu ,,Z Sienkiewiczem do Europy".

W ramach projektu uczniowie uczęszczający na zajęcia języka niemieckiego wybrali się do stolicy Niemiec, aby w praktyce wypróbować zdobyte dotąd umiejętności i sprawności językowe. Już nie mogą doczekać się kolejnego wyjazdu :-)
Herzlich wilkommen in unserer Schule!
Nasza szkoła oczami uczniów :-) Obejrzyjcie do końca, tam zostawili najlepsze fragmenty :-)
Zobacz filmW związku z obchodami Dnia Świętego Marcina w Niemczech, uczniowie uczęszczający na zajęcia języka niemieckiego mieli okazję rozgrzać się w ostatnie chłodne popołudnia tradycyjnym Heißer Kinder- Punsch. Było aromatycznie, radośnie i baaardzo ciepło. Z taką herbatą długie listopadowe pochody nam niestraszne :-)
Wykorzystując ciepłe dni uczniowie biorący udział w zajęciach języka niemieckiego, uczyli się prostych struktur zdaniowych, rozwijali umiejętność pisania, mówienia oraz rozumienia ze słuchu :-) Podczas zajęć wykorzystano mnóstwo pomysłów zaczerpniętych ze szkolenia, które odbyło się w sierpniu w Lindau w Niemczech.
Było dużo ruchu i dobrej zabawy
Projekt z uczniami: „Tradycyjne cypryjskie bębenki perkusyjne”
Projekt „Tradycyjne cypryjskie bębenki perkusyjne” został zrealizowany na lekcjach techniki i zaprezentowany na lekcjach muzyki w klasach 5 z wykorzystaniem metodologii CLIL i PBL.
Celem tego zadania było nie tylko rozwijanie umiejętności manualnych uczniów i zrozumienia zasad konstrukcji prostych instrumentów, ale również przybliżenie im kultury Cypru w praktyczny sposób.
Uczniowie zostali zapoznani z kulturą muzyczną Cypru i tradycyjnymi instrumentami perkusyjnymi. Uczniowie zaplanowali, jakich materiałów użyją i jak skonstruują swoje bębenki. Wykorzystane zostały materiały w języku angielskim.
Cele Edukacyjne Projektu:
Technika:
• Poznanie tradycyjnych cypryjskich instrumentów perkusyjnych.
• Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez konstruowanie bębenków z dostępnych materiałów.
• Zrozumienie podstawowych zasad akustyki w kontekście budowy instrumentów.
• Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej podczas tworzenia instrumentów.
Język Angielski (CLIL):
• Poszerzenie słownictwa związanego z instrumentami muzycznymi (drum, skin, frame, sticks), materiałami (wood, fabric, glue), oraz procesem tworzenia (cut, assemble, tighten).
• Rozwijanie umiejętności rozumienia instrukcji w języku angielskim.
• Udoskonalanie umiejętności komunikacji w języku angielskim podczas pracy w grupach (np. omawianie etapów projektu, dzielenie się zadaniami).
• Prezentowanie efektów pracy (gotowych bębenków) przy użyciu języka angielskiego.
Realizacja Projektu (PBL):
Projekt zakładał zaangażowanie uczniów w cykl działań, począwszy od zapoznania się z cypryjskimi bębenkami (np. poprzez materiały w języku angielskim: zdjęcia, krótkie filmy), poprzez planowanie i wykonanie własnych instrumentów, aż po ich prezentację.
Projekt spotkał się z dużym entuzjazmem uczniów. Z zaangażowaniem pracowali nad swoimi bębenkami, wykazując kreatywność i ciekawość kultury cypryjskiej. Efekty ich pracy były imponujące, a radość z samodzielnie wykonanych instrumentów – ogromna.
Połączenie nauki języka angielskiego z poznawaniem kultury kraju, w którym język ten jest używany, przynosi wymierne korzyści edukacyjne. Projekt wykonania cypryjskich bębenków doskonale wpisuje się w założenia CLIL i PBL, umożliwiając uczniom jednoczesne rozwijanie umiejętności technicznych i językowych w angażujący i praktyczny sposób poszerzając ich horyzonty.
Projekt z uczniami: „Cypryjski taniec narodowy Sirtaki”
Projekt „Cypryjski taniec narodowy Sirtaki” został zrealizowany na lekcjach muzyki i zajęciach kształtujących kreatywność w klasach 7a i 7b z wykorzystaniem metodologii CLIL i PBL.
Projekt ten jest bezpośrednim wynikiem mojego udziału w szkoleniu na Cyprze, gdzie zgłębiałam wiedzę na temat kultury i tradycji tanecznych tego regionu.
Cel projektu:
Głównym celem projektu było:
- Nauka i wykonanie podstawowych kroków oraz sekwencji cypryjskiego tańca narodowego.
- Rozwijanie kompetencji językowych uczennic (język angielski) poprzez poznawanie słownictwa związanego z tańcem, muzyką i kulturą Cypru.
- Kształtowanie świadomości kulturowej i zrozumienia różnorodności tradycji europejskich.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i prezentacji.
Realizacja projektu (PBL):
Wprowadzenie i Zainteresowania:
- Rozpoczęcie od prezentacji multimedialnej o Cyprze: jego geografii, kulturze i tradycjach, z naciskiem na muzykę i taniec. Wykorzystanie autentycznych nagrań muzycznych i wideo z tańcami cypryjskimi.
- Dyskusja na temat tego, czym są tańce narodowe i jaką rolę odgrywają w kulturze.
Badania i Planowania:
- Analiza wybranych fragmentów muzyki cypryjskiej pod kątem rytmu i charakteru.
- Oglądanie i analiza wideo z wykonaniami cypryjskich tańców narodowych, zwrócenie uwagi na kroki, dynamikę i formację.
- skupienie się na nauce konkretnej sekwencji tanecznej.
Faza Działania i Tworzenia:
- Nauka podstawowych kroków tanecznych (np. syrtos). Wykorzystanie instrukcji przy użyciu języka angielskiego (CLIL).
- Stopniowe łączenie kroków w sekwencje.
- Próby grupowe, podczas których uczennice wspólnie ćwiczyły i pomagały sobie nawzajem.
- Wykorzystanie nagrań muzycznych z Cypru podczas prób.
Faza Prezentacji i Ewaluacji:
- grupa zaprezentowała nauczoną sekwencję taneczną na forum szkoły
- Dyskusja po każdej prezentacji: co się udało, co było trudne, co nowego odkryły uczennice o cypryjskiej kulturze.
- Samoocena i ocena koleżeńska wykonania oraz zaangażowania w projekt.
- Podsumowująca dyskusja na temat projektu i zdobytych umiejętności.
Integracja Języka Angielskiego (CLIL):
W trakcie projektu język angielski był naturalnie integrowany poprzez:
- Używanie angielskich nazw kroków
- Czytanie prostych opisów tańców i tradycji cypryjskich w języku angielskim.
- Wykorzystanie angielskich instrukcji podczas nauki kroków (w miarę możliwości).
- Zachęcanie uczennic do używania prostych zwrotów angielskich podczas pracy w grupach (np. "Let's try again", "Your turn").
Rezultaty:
Uczennice z zaangażowaniem uczestniczyły w projekcie. Udało się osiągnąć założone cele:
- Nauczyły się podstawowych kroków i sekwencji cypryjskiego tańca narodowego.
- Poszerzyły swoje słownictwo w języku angielskim o terminy związane z tańcem i kulturą.
- Zwiększyły swoją świadomość kulturową.
- Rozwinęły umiejętności pracy zespołowej i prezentacji.
Projekt z uczniami: "Kulturowe Kalendarze - Cypr, Malta, Niemcy"
Projekt "Kulturowe Kalendarze - Cypr, Malta, Niemcy" został zrealizowany na lekcjach informatyki w klasach 5b i 6b z wykorzystaniem metodologii CLIL i PBL.
Cel projektu:
• Informatyka: Rozwijanie umiejętności projektowania interfejsu użytkownika, pracy z grafiką komputerową poprzez stworzenie kalendarzy. Każdy kalendarz został poświęcony jednemu z wymienionych krajów i zawierał informacje o ważnych datach, świętach, tradycjach, ciekawostkach kulturowych.
• Język angielski (CLIL): Poznawanie kultury Cypru, Malty i Niemiec w języku angielskim. Opisy świąt, tradycji, ciekawostek oraz instrukcje do projektu, komunikacja w grupach a także prezentacje wyników były prowadzone z użyciem języka angielskiego.
• PBL: Projekt został oparty na problemie stworzenia atrakcyjnych wizualnie i informatycznie kalendarzy, które w ciekawy sposób przybliżą kulturę trzech różnych krajów. Uczniowie pracowali wybierając kraj, planując zawartość kalendarza, projektując interfejs i programując jego działanie.
Cele edukacyjne projektu:
• Pogłębienie wiedzy o kulturze Cypru, Malty i Niemiec.
• Rozwijanie umiejętności projektowych.
• Wzmacnianie kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego.
• Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, planowania i organizacji.
• Rozwijanie kreatywności i umiejętności prezentacji.
Projekt z uczniami: "Mapa Cypru - technicznie i językowo"
Projekt "Mapa Cypru - technicznie i językowo" został zrealizowany na lekcjach techniki w klasach 5 z wykorzystaniem metodologii CLIL i PBL.
Projekt ten miał na celu:
• Technika: Rozwijanie umiejętności manualnych, projektowania, mierzenia, poprzez stworzenie fizycznej mapy Cypru. Uczniowie musieli uwzględnić proporcje, ukształtowanie terenu (uproszczone), a także elementy charakterystyczne dla Cypru.
• Język angielski (CLIL): Poznawanie geografii, kultury i historii Cypru w języku angielskim. Nazywanie regionów, miast, ważnych miejsc, charakterystycznych cech wyspy w języku angielskim. Instrukcje do projektu, opisy elementów mapy, prezentacje wyników były prowadzone z użyciem języka angielskiego.
• PBL: Projekt był oparty na problemie stworzenia mapy Cypru, która może być wykorzystana np. jako materiał edukacyjny. Uczniowie pracowali indywidualnie i w grupach, samodzielnie planując etapy pracy, dzieląc się zadaniami i rozwiązując napotkane problemy techniczne i językowe.
Cele edukacyjne projektu:
• Pogłębienie wiedzy o geografii i kulturze Cypru.
• Rozwijanie umiejętności technicznych i manualnych.
• Wzmacnianie kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego.
• Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, planowania i rozwiązywania problemów.
• Rozwijanie kreatywności i myślenia przestrzennego.
Dzień Świętego Patryka
Irlandia jest krajem Unii Europejskiej, o którym najlepiej rozmawiać 17 marca – w Dzień Świętego Patryka. Jest to święto obchodzone w wielu krajach na świecie i jest świetną okazją, aby w ramach lekcji języka angielskiego poszerzyć wiedzę językową i kulturową na temat “zielonej wyspy”. Uczniowie zaczęli od burzy mózgów, aby stworzyć mapę myśli o Irlandii. Pozrozmawialiśmy o naszych skojarzeniach z tym krajem, omówiliśmy najważniejsze fakty oraz genezę święta, a także pobudzające wyobraźnię legendy irlandzkie o mitycznych stworzeniach. Obejrzeliśmy również krótki film o celebracjach Dnia Świętego Patryka na świecie. Najmłodsi uczniowie ochoczo przemierzali zagmatwane labiryny ołówkiem po kartce, aby dotrzeć do garnca ze złotem na końcu tęczy.
Urocze zakątki Malty
Uczennica klasy 5a Ewa Słupczewska wraz z rodziną spędziła ferie zimowe na słonecznje Malcie. Ewa przywiozła mnóstwo pięknych zdjęć, które zaprezentowała koleżankom i kolegom z klasy. Opowiedziała również o podróży i fascynujących miejscach, które udało jej się zwiedzić. Zdjęcia Ewy uzmysłowiły wszystkim jak bardzo subtropikalny klimat Malty różni się od klimatu Polski. Podczas, gdy u nas było zimno, deszczowo i ponuro mieszkańcy i turyści na Malcie cieszyli się ciepłą, słoneczną pogodą oraz soczystą zielenią roślinności urozmaiconą kolorowymi kwiatami. Najciekawsze zdjęcia Ewy mogli również obejrzeć inni uczniowie, gdyż pojawiły się one na tablicy w sali językowej. Wystawę uzupełniły zdjęcia przywiezione z Malty przez wychowawcę prezentujące najbardziej urokliwe zakątki Malty, Gozo i Comino.
Dzień Maltański
Nauczyciele, którzy w ramach projektu „Z Sienkiewiczem do Europy” finansowanego ze środków FRSE uczestniczyli w kursach szkoleniowych na Malcie postanowili podzielić się swoimi wspomnieniami i doświadczeniami organizując dla uczniów Dzień Maltański. Celem wydarzenia było również poszerzenie wiedzy o tym najmniejszym kraju Unii Europejskiej.
Największą atrakcją Dnia Maltańskiego było bez wątpienia poszukiwanie w całej szkole kodów QR, które kryły odpowiedzi na liczne pytania dotyczące geografii, historii i kultury Malty. Z radością obserwowaliśmy jak uczniowie z zaangażowaniem odkrywają nowe i nierzadko zaskakujące fakty oraz skrzętnie zapisują odpowiedzi. Wszyscy odkrywcy, którym udało się znaleźć odpowiedzi zostali nagrodzeni pamiątkowymi ołówkami, które przyjechały do nich z Malty!
W czasie lekcji uczniowie mogli obejrzeć prezentacje o Malcie przygotowane przez nauczycieli i posłuchać ich wspomnień i opowiadań o czasie spędzonym na nauce i zwiedzaniu uroczych zakątków wyspy. Niektórzy szczęśliwcy skosztowali nawet prawdziwych maltańskich czekoladek.
Przerwy umilała maltańska muzyka płynąca z głośników. Na zakończenie uczniowie zebrali się do wspólnego zdjęcia pod ogromną maltańską flagą, która na ten jeden wyjątkowy dzień zawisła na dolnym holu.
Dzień Maltański w naszej szkole pokazał, że jest w niej spora grupa uczniów ciekawych świata, którzy chcą poznawać inne kraje Unii Europejskiej. Okazało się, że maleńka Malta, o której tak niewiele wiedzieli zafascynowała niektórych do tego stopnia, że koniecznie chcą odwiedzić to piękne miejsce w przyszłości.
Brettspiele machen Spaß!
Podczas lekcji języka niemieckiego uczniowie samodzielnie przygotowali gry planszowe dla swoich kolegów i koleżanek z innych klas. Gry będą służyły podczas zajęć powtórkowych, ale nie tylko. Efekt końcowy dał wszystkim mnóstwo satysfakcji.
Praca metodą projektową na zajęciach językowych to kolejny owoc inspirujących warsztatów podczas szkolenia metodycznego w Lindau. Tym razem uczniowie klas 6 tworzyli filmy, na których przedstawili ,,Mein Tag" na bazie poznanego wcześniej słownictwa. Zachęcamy do obejrzenia jednego z dzieł naszych uczniów :-)
Efektem cyklu zajęć kulturoznawczych oraz historycznych było stworzenie przez uczniów makiet najważniejszych niemieckich zabytków, które służyły za wystawę.
W ramach działań projektowych, w klasach 4 i 6 przeprowadzono szereg zajęć z informatyki z wykorzystaniem metody CLIL. Uczniowie pracując w interfejsie w języku angielskim przygotowywali programy i gry w języku programowania Scratch. Efektem tych działań było oswojenie dzieci z angielskimi nazwami bloków i podstawowymi elementami pisania programów komputerowych takich jak instrukcja warunkowa "if" oraz pętla "loop". Po zakończeniu uczniowie dodawali opis działania swoich programów w języku angielskim. Poniżej niektóre z prac:
ZEPPELINY
Zeppeliny to sztywne sterowce wypełnione gazem lżejszym od powietrza (początkowo wodorem, później helem), wynalezione przez Ferdinanda von Zeppelina na przełomie XIX i XX wieku. W czasie realizacji projektu „Z Sienkiewiczem do Europy” jedna z naszych nauczycielek miała okazję odwiedzić muzeum zeppelinów w Friedrichshafen na południu Niemiec i przelecieć się nad Jeziorem Bodeńskim, a uczniowie mogli usłyszeć o tych niesamowitych maszynach i zapoznać się z ich historią. Jest to element historii lokalnej, bowiem w Jezierzycach była baza sterowców, a na niebie w naszych okolicach można było obserwować te latające wynalazki.
FILM „F-? czyli fizyka po angielsku”
W ramach projektu "Z Sienkiewiczem do Europy" uczniowie klasy 8 przygotowali filmik pokazujący, że nauka języka angielskiego wykorzystywana jest w wielu dziedzinach nauki, m.in. w fizyce.
Do przygotowania filmiku uczniowie wykorzystali swoje umiejętności językowe oraz wiedzę zdobytą na lekcjach fizyki.
Projekt został stworzony w oparciu o metodę PBL, którą uczniom klasy 8 i nauczycielce fizyki przekazała p. Małgorzata Krajewska-Rigall.
Autorzy filmiku - uczniowie klasy 8 pod opieką merytoryczną p. Aleksandry Wolskiej - nauczyciela fizyki.
Nagranie - p. Justyna Piątek
Festyn rodzinny z akcentami europejskimi. Był to pełen atrakcji dzień dla całych rodzin, łączący zabawę, kulturę i odkrywanie mniej znanych zakątków Europy. Były stoiska kulinarne z regionalnymi smakami, warsztaty rękodzielnicze, można było poczytać po angielsku lub niemiecku, a wszystko to przy dźwiękach europejskiej muzyki.
Zobacz filmową relację z festynu
Sztuczna inteligencja i TIK w edukacji - nowy numer „ Informatora Oświatowego” z artykułem promującym naszą szkołę: „ Interdyscyplinarność, technologia i AI w projektach ( nie tylko ) e- Twining. Kliknij, połącz, zainteresuj, zainspiruj”