![](../images/FERS_RP_UE_RGB-1.png)
Z Sienkiewiczem do Europy
Opis projektu
JAKO JEDYNA SZKOŁA W GMINIE REDZIKOWO DOSTALIŚMY DOFINANSOWANIE
napisanego przez dwie nauczycielki naszej szkoły projektu „Z Sienkiewiczem do Europy” realizowanego w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. Projekt jest realizowany od 31.12.2023 do 29.06.2025 i zakłada następujące działania:
- wielokierunkowe działania przygotowawcze przed mobilnościami (przygotowanie językowe, kulturowe, organizacyjne i metodyczne),
- wyjazd czterech nauczycieli naszej szkoły na kursy metodyczno-językowe oraz siedmiu na kursy językowe,
- zdobycie kontaktów do zbudowania partnerstw w celu realizacji kolejnych projektów europejskich,
- rozpoczęcie prac nad minimum 3 projektami przez eTwinning,
- rozpoczęcie pracy nad minimum 1 wymianą młodzieży FERS,
- wprowadzenie PBL jako stały element metod pracy w szkole, wprowadzenie CLIL na lekcjach matematyki, informatyki, geografii i wychowania fizycznego,
- szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, mające upowszechniać wiedzę i umiejętności w zakresie nowo poznanych metod nauczania i programie Era (lekcje otwarte, szkolenia, warsztaty),
- promowanie rezultatów projektu w naszym środowisku.
Dzięki realizacji projektu ,,Z Sienkiewiczem do Europy!”:
- podniesiemy poziom znajomości języka obcego o 1 stopień CEFR u 8 nauczycieli – dzięki temu, będziemy mogli między innymi wprowadzić CLIL na lekcjach matematyki, informatyki, geografii i wychowania fizycznego oraz realizować kolejne projekty międzynarodowe.
- wprowadzimy innowacji PBL (pracy metodą projektów) w klasach 4-6 na minimum 4 przedmiotach – dzięki temu odpowiemy na potrzeby metodyczne naszych uczniów i uatrakcyjnimy lekcje.
- rozpoczniemy minimum 3 współprace przez platformę eTwinning – dzięki temu zapewnimy naszym uczniom możliwość interakcji i współpracy z rówieśnikami z zagranicy.
- rozpoczniemy pracę nad minimum jedną wymianą młodzieży – dzięki realizacji tego celu nie będziemy odstawać od placówek w dużym mieście jeżeli chodzi o oferowanie europejskich możliwości rozwoju dla uczniów.
Nasza placówka zyska pierwsze doświadczenie zarządzania projektem europejskim.
Nasza szkoła zyska renomę w środowisku lokalnym jako placówka nowoczesna, europejska, otwarta na świat i wielokulturowość oraz dająca uczniom i nauczycielom możliwości rozwoju.
Realizacja projektu
Wakacje to czas odpoczynku, tymczasem czwórka naszych nauczycieli doskonali umiejętności językowe na szkoleniach zagranicznych realizowanych w ramach projektu: "Z Sienkiewiczem do Europy" finansowanego ze środków FRSE.
Pani Justyna Piątek przebywa w Niemczech na kursie językowym w celu doskonalenia języka niemieckiego w szkole DIALOGE w Lindau.
Pan Daniel Podkowicz szlifuje znajomość języka angielskiego na Malcie w EUROPEAN SCHOOL of ENGLISH.
Panie Renata Zajdel i Małgorzata Krajewska-Rigall przebywają na kursie metodycznym z języka angielskiego "English and Project Based Learning" na Cyprze w Bayswater Cyprus School.
koordynator projektu: Małgorzata Krajewska-Rigall
Szkoła Bayswater to szkoła na Cyprze, w której doskonalimy umiejętności językowe i uczymy się jeszcze lepiej pracować metoda projektu. Przez część zajęć uczestniczymy na dwóch różnych poziomach znajomości języka natomiast zajęcia z BPL mamy razem. Nauczyciele są bardzo przyjaźni i otwarci, wśród uczestników są zarówno nauczyciele jak i studenci z różnych krajów Europy: Czech, Polski, Włoch, Litwy i Cypru. W czasie przerw wymieniamy się swoim doświadczeniem i nawiązujemy nowe znajomości.
uczestnicy projektu: Renata Zajdel, Małgorzata Krajewska-Rigall
Szkoła językowa Dialog w Lindau w Niemczech jest położona na małej, ale wyjątkowo malowniczej wyspie. Są tu urzekające brukowane uliczki, gdzie przenikają się różne style architektoniczne. W szkole panuje miła atmosfera. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby nauczyć nas języka niemieckiego. W kursach językowych uczestniczą osoby z całego świata - z Tajlandii, Etiopii, USA, Peru - mieszanka kultur i języków. Bycie tutaj jest niezwykłym i cennym doświadczeniem. Oprócz interesujących rozmów, historycznych zakątków południowych Niemiec - jak np. zamek Neuschwanstein, muzeum sterowców - można znów poczuć, jak to jest być uczniem, odrabiać prace domowe i pisać sprawdziany.
uczestnik projektu: Justyna Piątek
European School of English (ESE) działa od ponad 20 lat i jest jedną z najlepiej akredytowanych szkół na Malcie. Szkoła znajduje się w nowoczesnym budynku z wszelkimi udogodnieniami: tablicami multimedialnymi, pracowniami komputerowymi, biblioteką i kawiarnią.
Szkoła oferuje szeroki zakres zajęć i wycieczek krajoznawczych i kulturowych, dzięki którym uczniowie mają szansę zaznajomić się z bogatą historią kraju oraz wyjątkowym krajobrazem Malty. Szkoła oferuje takie atrakcje jak: wycieczka na wyspę Gozo, wycieczka do starożytnej stolicy Malty - Mdiny oraz do obecnej stolicy Valletty. Moje zajęcia prowadził nauczyciel z Francji - Fransois. Grupy - klasy nie były liczne, liczyły do 7 osób. Na zajęcia uczęszczali studenci i dorośli z Francji, Japonii, Turcji, Polski, Węgier, Korei i innych. Mieszanka kultur i zwyczajów dawała powód do wielu dyskusji w przerwach i po zajęciach. Rozmowy toczyły się także podczas wycieczek organizowanych przez szkołę. Można było doszlifować umiejętności z języka angielskiego.
uczestnik projektu: Daniel Podkowicz
Nie samą nauką nauczyciel żyje, więc po lekcjach i odrobieniu pracy domowej można poznać historię i kulturę południowych Niemiec. Wysepka Lindau zachwyca uliczkami i budynkami. Naprzeciw niej znajduje się austriacka góra Pfänder, z której rozpościera się, z jednej strony, widok na całe Jezioro Bodeńskie, z drugiej - na Alpy. Z kolei niedaleko Füssen można się wybrać do malowniczo położonego zamku Neuschwanstein. To XIX-wieczna rezydencja króla bawarskiego Ludwika II Wittelsbacha, zwanego Bajkowym Królem. I nic dziwnego, zamek wygląda jak z bajki. A na koniec prawdziwą gratką - szczególnie dla historyka - jest lot sterowcem. To statek powietrzny skonstruowany pod koniec XIX w. przez hrabiego Ferdynanda von Zeppelina. Wrażenia z lotu - niesamowite. Historię zeppelinów można też obejrzeć w dedykowanym muzeum.
A po powrocie pozostaje zasiąść nad brzegiem jeziora, popatrzeć i posłuchać, jak bawią się Bawarczycy w czasie święta miasta.
uczestnik projektu: Justyna Piątek
Podróż na Cypr poza aspektem edukacyjnym pozwoliła nam poznać ciekawe zakątki wyspy. Udałyśmy się w Góry Troodos, gdzie przy cudownie rześkim powietrzu poznałyśmy tradycyjne wioski górskie- malowniczą Laneia i tętniące życiem Omodos. Na trasie mogłyśmy z bliska obserwować drzewka: mandarynek, fig, pomarańczy, winogron czy oliwek. Na trasie nie zabrakło też monastyrów z zachwycającą architekturą i zbiorami ikon w Kykkos i Omodos. Korzystając z komunikacji miejskiej poznałyśmy bliżej jedno z największych miast Cypru - Limassol ze starym portem, zamkiem, jedynym na świecie muzeum urządzeń do produkcji leków oraz malowniczą pormenadą nadmorską.
uczestnicy projektu: Renata Zajdel, Małgorzata Krajewska-Rigall
Po zajęciach warto było wziąć udział w wycieczkach organizowanych przez szkołę. Były to wyjazdy z przewodnikiem, oczywiście informacje przekazywane były w języku angielskim. Odwiedziliśmy najważniejsze miejsca na Malcie: aktualną stolicę Vallettę, byłą stolicę Mdinę, wyspę Gozo oraz mniejszą wysepkę Comino. Poznaliśmy historię tych miejsc i zabytki, których na Malcie nie brakowało. Valletta, stolica Malty, jest położona na półwyspie Sciberras pomiędzy dwiema zatokami: Grand Harbour i Marsamxett. Jest to najdalej wysunięta na południe ze stolic w Europie. Valletta posiada aż 320 zabytków i jest jednym z miejsc o nawiększym ich zagęszczeniu na świecie. Z kolei Mdina to miasto położone na wzgórzu w centrum Malty. Posiadające urokliwe wąskie uliczki i jest nazywane Miastem Ciszy. To właśnie w tym miejscu nakręcono niektóre sceny popularnego serialu Gry o Tron. Wyspa Gozo to bardzo spokojne miejsce, posiadające też wiele zabytków i malowniczych widoków. Podsumowując poznawanie historii, lokalnych potraw i zwyczajów to bardzo ciekawe doświadczenie.
uczestnik projektu: Daniel Podkowicz