Program wychowawczy
W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem -
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi,
ale i dla drugich".
Jan Paweł II
Spis treści
- Misja szkoły.
- Wizja szkoły.
- Działalność wychowawcza szkoły.
- Co obejmuje szkolny program wychowawczy?
- Wartości wychowawcze preferowane przez szkołę:
- Treści wychowawcze i harmonogram ich realizacji:
- Wychowawcze treści zawarte w statucie szkoły.
- Zasady wychowawczej współpracy szkoły z rodzicami.
- Zasady wychowawczej współpracy z samorządem terytorialnym.
- Zasady funkcjonowania i zadania Samorządu Uczniowskiego.
- Tematyczne, okresowe programy wychowawcze (krajowe, regionalne, lokalne, szkolne), oraz programy wychowawcze wychowawców klas są załącznikami szkolnego programu wychowawczego.
- Program przeciwdziałania agresji i przestępczości.
- Sytuacje zagrożenia i formy pomocy wychowawczej.
- Stałe uroczystości o charakterze wychowawczym i kulturalnym.
- Szkolny system zajęć pozalekcyjnych rozwijających talenty, zainteresowania, postawy i umiejętności społeczne oraz organizatorskie.
- Powinności wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela.
- Powinności wychowawcy klasy.
- Znajomość i praktyczne stosowanie praw dziecka i praw ucznia.
- Szkolna Komisja Wychowawcza Szkoły Podstawowej w Głobinie.
- Działalność świetlicy szkolnej.
- Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego.
- Postanowienia końcowe.
I. MISJA SZKOŁY
„Nie dla szkoły, lecz dla życia - uczymy się w tej szkole”
Jesteśmy szkołą:
- Stwarzającą miłą, bezpieczną atmosferę współżycia i miłości do nauki, pojmowaną jako proces trwający przez całe życie, służącą rozwojowi poczucia dumy z osiąganych wyników.
- Wzmacniającą i wzbogacającą wszechstronny rozwój przez kontakt i udział w życiu małej ojczyzny.
- Wspierającą ducha partnerstwa, wzajemnego szacunku, przyjaźni i szczerości między uczniami, rodzicami, społecznością szkolną i lokalną.
- Uwzględniającą tradycje szkolne i rodzinne, propagującą dziedzictwo kultury narodowej.
- Pomagającą uczniom w pełnym rozwoju ich talentów i zainteresowań.
- Propagującą edukację ekologiczną.
- Prowadzącą szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych umożliwiających zdobywanie wiedzy, spontaniczną aktywność, samodzielność i indywidualność.
- Zapewniającą równość szans, sprawiedliwość społeczną, wzajemną tolerancję i respektowanie potrzeb innych.
do góry
II. WIZJA SZKOŁY
Absolwent Szkoły Podstawowej w Głobinie poprzez rzetelne zdobywanie i pogłębianie wiedzy potrafi odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości.
Rozwój intelektualny | Rozwój emocjonalny | Rozwój zdrowotny | Rozwój społeczny |
---|---|---|---|
jest dociekliwy, poszukuje dobra, prawdy i piękna w świecie | potrafi dokonać samooceny | dba o swoje zdrowie | identyfikuje się w działaniu ze społecznością szkolną i lokalną |
planuje działania i przewiduje ich efekty | stara się akceptować siebie | potrafi dbać o stan środowiska przyrodniczego | potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania i swoje czyny |
korzysta z różnych źródeł informacji | potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych | aktywnie spędza wolny czas | zna swój region i kultywuje tradycje narodowe i rodzinne |
potrafi twórczo myśleć | reaguje na sugestię i krytykę | zna zagrożenia związane z nałogami | dostrzega potrzeby własne i innych ludzi |
zna i rozwija swoje talenty, możliwości i zainteresowania | zna i przestrzega zasady moralne | jest tolerancyjny | |
umie organizować pracę własną i zespołową | potrafi egzekwować swoje prawa | umie właściwie funkcjonować w grupie społecznej | |
jest przygotowany do podjęcia nauki w gimnazjum | potrafi komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi |
Nauczyciel w naszej szkole:
- uczy poszukiwania , porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
- uczy odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
- uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
- troszczy się o harmonijny rozwój ucznia,
- wprowadza go w świat wiedzy,
- stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości,
- rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
- rozwija zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych, itp.,
- uczy traktowania wiadomości przedmiotowych , stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny , prowadzący do lepszego rozumienia świata,
- pozytywnie motywuje uczniów do nauki i pracy nad sobą,
- dąży do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem,
- bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.
Wychowawca w naszej szkole:
- wspiera uczniów w poszukiwaniu dalszej drogi ich rozwoju,
- integruje zespół klasowy,
- inspiruje i wzmacnia współpracę z rodzicami,
- pomaga odkrywać godność człowieka,
- wspiera rodziców w procesie wychowania,
- wdraża do samodzielności i odpowiedzialności,
- przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym,
- zapewnia uczniom poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
- zapewnia uczniom poznawanie dziedzictwa kultury narodowej,
- pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji,
- podejmuje problemy, zagadnienia zgodne z tym, co przeżywają uczniowie jako klasa lub jak osoby dojrzewające,
- mediuje w sytuacjach trudnych pomiędzy uczniami lub uczniami a nauczycielami.
do góry
III. DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA SZKOŁY
Działalność wychowawcza szkoły jest jednolitym zintegrowanym z nauczaniem – procesem dydaktyczno – wychowawczym realizowanym przez wszystkich nauczycieli za pośrednictwem:
- wszystkich zajęć edukacyjnych,
- wszystkich zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz we współpracy z rodzicami i innymi pracownikami szkoły.
do góry
IV. SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY OBEJMUJE:
- powinności wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły,
- treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych,
- powinności wychowawców klasowych,
- wychowawcze treści zawarte w Statucie szkolnym,
- harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych,
- istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne,
- zasady współpracy wychowawczej z rodzicami,
- zasady współpracy wychowawczej z samorządem terytorialnym,
- cele wychowawcze szkolnego samorządu uczniowskiego.
do góry
V. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE PREFEROWANE PRZEZ SZKOŁĘ
Celem wychowanie szkolnego jest pełny rozwój osobowości młodego człowieka we wszystkich sferach jego osobowości.
W związku z oczekiwaniami uczniów, rodziców i nauczycieli nasze działania wychowawcze w chwili obecnej będą w szczególności skierowane na:
przeciwdziałanie agresji i wandalizmowi poprzez:
- kształtowanie wśród uczniów umiejętności rozpoznawania i reagowania na przejawy agresji i wandalizmu
- indywidualne rozmowy z rodzicami
- gry i zabawy przeciwko agresji
- ponoszenie odpowiedzialności za wyrządzone szkody
- rozmowy indywidualne uczniów z wychowawcą, pedagogiem, dyrektorem
- indywidualne porady u psychologów
- spotkania dla uczniów i nauczycieli, rodziców z przedstawicielami prokuratury i policji
- warsztaty
- ankiety rozpoznające rodzaj i skalę agresji, wandalizmu
- konkursy artystyczne dotyczące problemu
- monitorowanie zachowań uczniów na terenie szkoły
wyrobienie nawyku rzetelnej pracy poprzez:
- wychowawcy i nauczyciele premiują uczniów wykonujących bardzo dobrze obowiązki wg. zasad ustalonych przez szkołę,
- pracownicy szkoły poprzez wzorce osobowe wpływają na stosunek uczniów do obowiązków i pracy,
wykształcenie u uczniów poczucia piękna poprzez:
- uczniowie dbają o wystrój sal, korytarzy, o estetykę otoczenia, przynoszą do szkoły obuwie zmienne zgodnie z zapisami Statutu,
- zwracają uwagę na ubiór, higienę,
- dostosowują wygląd i ubiór do sytuacji,
- uczniowie uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych (np.: wystawy, filmy, przedstawienia teatralne...),
rozwijanie wrażliwość na krzywdę innych poprzez:
- uczniowie uczestniczą w akcji „Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy”,
- opiekują się zwierzętami,
- biorą udział w akcjach charytatywnych,
wykształcenie u ucznia nawyków i manier zgodnych z zasadami dobrych obyczajów poprzez:
- tworzenie klasowych, szkolnych kodeksów dobrych obyczajów,
- systematyczne i konsekwentne wdrażanie do prawidłowych zachowań zgodnych z zasadami dobrych obyczajów,
doskonalenie współpracy z rodzicami poprzez:
- większe zaangażowanie rodziców w pracach klasy, szkoły poprzez stwarzanie sytuacji wymagających ich uczestnictwa,
- ujednolicenie działań wychowawczych w domu i w szkole,
- praca nad nowymi formami prowadzenia spotkań z rodzicami,
- uświadomienie rodzicom znaczenia ich obecności w życiu szkolnym dziecka (np. uczestnictwo w uroczystościach, konkursach itp.),
- organizowanie dla rodziców spotkań, warsztatów, ankiet dotyczących spraw wychowawczych.
Celem wychowania jest osiągnięcie przez ucznia określonego, dobranego przez wychowawcę zespołu cech i postaw. Powinien on być określany podmiotowo, z uwzględnieniem cech osobowych ucznia, powinien być przez ucznia akceptowany przynajmniej w zakresie poznawalnym dla jego wieku. W ten sposób wychowanie ma szansę przejścia w "samowychowanie".
Aby młody człowiek wzrastał osobowo "stawał się" szkoła winna odsłaniać przed nim wartości i pomagać urzeczywistniać je. O miejsce dla wartości - dla prawdy, dobra, piękna - w granicach szkolnych murów musi się starać całe społeczeństwo.
W przypadku prawidłowo podejmowanych działań wychowawczych, uczeń wraz z wiekiem, podejmuje kontrolę nad rozwojem pożądanych cech, należących do wszystkich sfer jego osobowości:
- dba o sprawność fizyczną i zdrowie,
- panuje nad sferą wrażeń i doznań zmysłowych,
- kieruje harmonijnie rozwiniętą sferą uczuć,
- rozwija się intelektualnie,
- kształci wolę,
- rozwija sferę duchową.
Rodzice pełnią rolę zasadniczą i wiodącą w procesie wychowania dziecka. Szkoła spełnia funkcję pomocniczą, choć na niektórych płaszczyznach (kształcenie, przystosowanie do życia społecznego) - niezwykle ważną.
Drugorzędna rola szkoły nie oznacza bynajmniej, iż ta nie może stawiać swoich warunków dzieciom, a pośrednio rodzicom.
Wychowanie w szkole powinno mieć na uwadze całego ucznia, we wszystkich sferach jego osobowości, traktując go w miarę możliwości integralnie.
do góry
A. WYCHOWANIE FIZYCZNE
Cele:
- kształtowanie sprawności fizycznej,
- profilaktyka zdrowotna,
- hart.
Formy realizacji:
- na lekcjach wychowania fizycznego,
- zajęciach rekreacyjnych, w kołach SKS,
- w trakcie gier i ćwiczeń terenowych,
- na zajęciach pozalekcyjnych,
- na wycieczkach.
do góry
B. KSZTAŁCENIE ZDOLNOŚCI SPOSTRZEGANIA I KOJARZENIA
Cele:
- wyostrzenie zmysłów,
- umiejętność obserwacji,
- ćwiczenia pamięci,
- umiejętności koncentracji,
- zdolność kojarzenia.
Formy realizacji:
- na wszystkich lekcjach prowadzonych aktywnymi metodami.
do góry
C. UKIERUNKOWANIE UCZUĆ, EMOCJI
Cele:
- kształtowanie wrażliwości uczuciowej,
- poznawanie własnej sfery uczuciowej,
- opanowywanie emocji,
- uwalnianie sądów, ocen spod wpływu uczuć,
- umiejętność kontaktowania się z ludźmi.
Formy realizacji:
- w kontaktach interpersonalnych,
- na godzinach wychowawczych.
do góry
D. ROZWÓJ INTELEKTUALNY
Cele:
- poszukiwanie prawdy,
- przezwyciężanie lenistwa myślowego,
- poznanie swoich uzdolnień,
- rozszerzanie swoich zainteresowań,
- umiejętność przyswajania wiedzy,
- umiejętność poszukiwania informacji,
- umiejętność wypowiadania się,
- budowa struktur myślowych.
Formy realizacji:
- na wszystkich lekcjach,
- zwłaszcza prowadzonych aktywnymi metodami,
- w kołach zainteresowań,
- w pracy indywidualnej ucznia.
do góry
E. ROZWÓJ MORALNY
Cele:
- myślenie wartościujące,
- umiejętność oceny własnych zachowań,
- gotowość do poświęceń,
- odwaga cywilna,
- świadome posłuszeństwo,
- autentyzm działań, otwartość, ufność.
Formy realizacji:
- w trakcie wszystkich zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem studium na literaturą),
- w czasie godzin wychowawczych oraz w rozmowach nauczyciela z uczniem.
do góry
F. KSZTAŁCENIE WOLI
Cele:
- pracowitość, rzetelność, wytrwałość,
- odpowiedzialność,
- aktywność,
- stawianie celów i osiąganie ich,
- animacja działań.
Formy realizacji:
- w trakcie wszystkich zajęć (poprzez uwzględnianie w ocenie pracy: punktualności wykonania, nakładu pracy i formy jej prezentacji), szczególnie zaś w pracy typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów.
do góry
G. ROZWÓJ DUCHOWY
Cele:
- poznawanie zasad wiary,
- poznawanie dorobku kultury,
- kształcenie postawy twórczej,
- myślenie refleksyjne,
- zdolność do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
- rozwój kontaktu z Bogiem.
Formy realizacji:
- na zajęciach katechezy,
- j. polskiego (odkrycie źródeł ludzkich poglądów i przekonań)
- na godzinach wychowawczych,
- na rekolekcjach,
- w czasie zajęć artystycznych,
- w kontakcie z przyrodą,
- w kontakcie z wytworami kultury,
- w przyjaźni.
Formy konkretnych działań, ich rodzaj muszą odpowiadać potrzebom środowiska i być corocznie weryfikowane.
do góry
VI. TREŚCI WYCHOWAWCZE I HARMONOGRAM ICH REALIZACJI
Integracja w edukacji wczesnoszkolnej jest zorientowana na dziecko jako podmiot i indywidualność. Integralne podejście do ucznia jako człowieka ma istotną wartość wychowawczą. Dziecko poznając świat fizyczny i społeczny w jego jedności i różnorodności lepiej go rozumie i łatwiej odnajduje w nim swoje miejsce.
W edukacji zintegrowanej praca dydaktyczno-wychowawcza jest wielostronną i wieloaspektową działalnością, w której procesy nauczania i uczenia się oraz wszelkie formy pracy opiekuńczo-wychowawczej ściśle łączą się ze sobą i zmierzają do ukształtowania osobowości dziecka zgodnie z systemem społecznie pożądanych wartości, poszanowaniem oczekiwań rodziców i potrzeb dziecka.
Z celów ogólnych edukacji wynikają zadania wychowawcze i opiekuńcze dla szkoły i nauczyciela:
- uświadamianie uczniom, że rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki;
- kształtowanie zwyczajów, obyczajów i właściwych postaw wobec członków rodziny, kolegów , nauczycieli i innych ludzi;
- uształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna powinna:
- zapewnić dziecku harmonijny rozwój osobowości w sferach: intelektualnej, fizycznej, psychicznej i moralnej;
- uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka, umacniać wiarę we własne siły i umożliwiać osiąganie sukcesu;
- stwarzać warunki rozwijania samodzielności, kreatywności i zainteresowań;
- pomagać w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie oraz rozpoznawać i nazywać własne i cudze uczucia;
- kształtować umiejętność porozumiewania się z rówieśnikami i dorosłymi w różnych sytuacjach;
- uczyć rozwiązywania problemów, sytuacji konfliktowych oraz podejmowania decyzji;
- wdrażać do czynnego uczestnictwa w pracy zespołu, do wykonywania zadań wspólnie z innymi.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy I
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Poznajemy się przez zabawę |
|
|
|
2 | Prezentujemy siebie |
|
|
|
3 | Rozumiemy swoje uczucia |
|
|
|
4 | Tworzymy klasę |
|
jesteśmy klasą:
|
|
5 | Dbamy o zdrowie |
|
dbamy o swoje zdrowie:
zachowujemy bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkoły:
|
|
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- zauważa i akceptuje podobieństwa i różnice między sobą i innymi ludźmi;
- uświadamia sobie, że jest wyjątkowe i niepowtarzalne;
- odczuwa dumę ze swej tożsamości;
- uświadamia sobie i akceptuje uczucia własne i innych osób;
- ma poczucie przynależności do klasy;
- współtworzy i respektuje normy grupowe;
- zna zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
- wie, na czym polega zdrowy styl życia i stara się go przestrzegać.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy II
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Poznajemy się przez zabawę |
|
|
|
2 | Pomagamy sobie wzajemnie |
|
|
|
3 | Rozwiązujemy problemy |
|
|
|
4 | Dbamy o zdrowie |
|
|
|
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- potrafi radzić sobie w trudnych sytuacjach;
- wie, do kogo może się zwrócić o pomoc;
- zna formy odmawiania innym osobom;
- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje;
- właściwie używa różnych substancji (w tym lekarstw);
- wie, co może być dla niego niebezpieczne;
- dba o własne zdrowie i higienę jamy ustnej;
- zna i przestrzega zasady współdziałania w grupie.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy III
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Tworzymy klasę |
|
|
|
2 | Przedstawiamy swoje rodziny |
|
|
|
3 | Tworzymy tradycje naszej szkoły |
|
|
|
4 | Poznajemy nasz region |
|
|
|
5 | Podtrzymujemy tradycje rodzinne i regionalne |
|
|
|
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
- uświadamia sobie, że klasę tworzą różne osoby, które wnoszą do niej własne wartości;
- zna charakterystyczne cechy swojej rodziny;
- rozumie znaczenie podtrzymywania tradycji szkolnych, rodzinnych i regionalnych;
- zna zabytki swojej miejscowości;
- odczuwa dumę z piękna swojego kraju.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy IV
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Postrzegamy siebie i rozumiemy swoje uczucia |
|
|
|
2 | Umiejętność funkcjonowania w zespole klasowym |
|
|
|
3 | Rozwiązujemy problemy |
|
|
|
4 | Dbamy o zdrowie |
|
|
|
5 | Rozwijamy się intelektualnie |
|
|
|
6 | Tradycje narodowe i rodzinne |
|
|
|
Efekty działań wychowawczych
Uczeń:
- potrafi mówić o swoich sukcesach i dzielić się swoimi przeżyciami z kolegami i koleżankami,
- rozmawia o swoich uczuciach i reakcjach emocjonalnych,
- ma poczucie przynależności do zespołu klasowego i funkcjonowania w nim,
- potrafi współdziałać i współpracować z rówieśnikami,
- docenia wzajemną pomoc,
- zastanawia się nad sposobami rozwiązywania różnych problemów,
- uświadamia sobie jakie kryteria są dla niego ważne przy podejmowaniu decyzji,
- uczy się odmawiania,
- uświadamia sobie znaczenie równowagi psychicznej i fizycznej,
- potrafi umiejętnie i aktywnie wykorzystywać czas wolny,
- rozwija się intelektualnie,
- potrafi wykorzystać różne źródła wiedzy,
- kultywuje tradycje narodowe i rodzinne,
- dba o najbliższe środowisko.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy V
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Poznajemy siebie z własnego doświadczenia i opinii innych |
|
|
|
2 | Potrafimy jasno i precyzyjnie komunikować się z innymi |
|
|
|
3 | Uczymy się mówić co czujemy i rozumieć uczucia innych |
|
|
|
4 | Potrafimy organizować pracę własną i zespołową |
|
|
|
5 | Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej |
|
|
|
Efekty działań wychowawczych
Uczeń:
- jest świadomy własnej tożsamości,
- dostrzega soje mocne strony,
- dostrzega świat własnych potrzeb i zasób swoich możliwości oraz potrzeby innych ludzi,
- jest komunikatywny w stosunku do kolegów i dorosłych,
- ma swoje zdanie,
- potrafi egzekwować swoje prawa,
- jest świadomy własnych uczuć i innych,
- potrafi twórczo myśleć,
- potrafi organizować pracę własną i zespołową,
- jest wrażliwy na degradacje środowiska naturalnego, podejmuje próby walki o ochronę środowiska naturalnego.
do góry
Plan działań wychowawczych dla klasy VI
L.p. | Cele operacyjne | Zadania | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|---|---|
1 | Rozwijamy emocjonalny i intelektualny ucznia |
|
|
|
2 | Umiejętność funkcjonowania w grupie |
|
|
|
3 | Rozwiązywanie trudnych sytuacji |
|
|
|
4 | Zagrożenie dla zdrowia wynikające z sięgania po używki |
|
|
|
5 | Edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturowe w regionie |
|
|
|
Efekty działań wychowawczych
Uczeń:
- akceptuje samego siebie,
- zna siebie, swoje możliwości, predyspozycje, talenty, wie jakim człowiekiem chce być,
- potrafi efektywnie planować swoje działania,
- wie, jaki wpływ mają inni na jego zachowania i postawy,
- jest świadomy zagrożeń płynących z braku tolerancji,
- potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych,
- potrafi radzić sobie z własnymi emocjami i konfliktami,
- prowadzi zdrowy tryb życia,
- jest silnie związany ze swoim regionem, zna jego walory.
do góry
VII. WYCHOWAWCZE TREŚCI ZAWARTE W STATUCIE SZKOŁY
- Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad ujętych w Ustawie o systemie Oświaty, stosowane do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
- zapewnienie odpowiedniej bazy dydaktycznej szkoły;
- systematycznego diagnozowania i obserwowania zachowań uczniów;
- realizowanie programu wychowawczego szkoły.
- Nauczyciel wspomaga rozwój psychiczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
- Uczeń ma prawo:
- poszanowania swojej godności;
- rozwijania zainteresowań i talentów;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego innych;
- życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- nienaruszalności osobistej.
do góry
VIII. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY Z RODZICAMI
- Rodzice i szkoła są instytucjami spełniającymi funkcje wychowawcze, przy czym szkoła pełni rolę wspomagającą wobec rodziców.
- Do realizacji celów wychowawczych musi zaistnieć współpraca i spójność postępowania.
- Rodzice są potrzebni szkole z następujących względów:
- wspólnym celem jest dobro dziecka,
- szkoła dopełnia działania domu,
- profilaktyka musi także obejmować działania rodziny,
- szkoła może pomóc rodzicom w kłopotach wychowawczych,
- rodzice mogą pomóc szkole w działaniach organizacyjnych,
- opinie rodziców o szkole i ich oczekiwania to ważne informacje o planowaniu pracy i poprawie jej jakości,
- rodzice mają prawo do rzetelnej informacji o dziecku,
- można korzystać z wiedzy i umiejętności rodziców - fachowców,
- rodzice płacą podatki i są głównymi klientami szkoły.
- Rodzice reprezentowani są w szkole przez następujące organy:
- Radę Rodziców
- Radę Szkoły
- Współpraca z rodzicami rozpoczyna się z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły i może mieć formę poniżej wymienionych działań:
- udział rodziców w opracowywaniu rocznego planu wychowawczego szkoły i jego opiniowaniu,
- opiniowanie przez rodziców budżetu szkoły,
- spotkania organizacyjne na początku roku szkolnego (informacje o organizacji roku szkolnego i planach szkoły),
- spotkania klasowe (informacje o uczniach - 3 razy w roku),
- wspólne działania w sprawach remontowych, budowlanych (praca na rzecz szkoły),
- rozpoznawanie oczekiwań rodziców (ankieta),
- prowadzenie pedagogizacji rodziców z uwzględnieniem ich oczekiwań,
- wykorzystywanie rodziców - ekspertów (fachowców),
- przekazywanie informacji o dziecku,
- indywidualne spotkania z rodzicami,
- spotkania z rodzicami przed wizytacją,
- pomoc trójek klasowych przy organizowaniu imprez środowiskowych i szkolnych zawartych w kalendarzu imprez,
- zapraszanie rodziców na imprezy szkolne,
- listy pochwalne i gratulacyjne do rodziców,
- prowadzenie lekcji otwartych,
- udział przedstawicieli rodziców w konkursie na dyrektora szkoły,
- podstawowe informacje dla rodziców na korytarzu szkolnym dotyczące: organizacji roku szkolnego, planu lekcji, działalności kółek i organizacji szkolnych, organizowanych imprez szkolnych i pozaszkolnych, terminach wywiadówek, lekcji otwartych,
- pomoc socjalna rodzicom,
- służenie literaturą pedagogiczno - psychologiczną,
- przekazywanie informacji pisemnych (kart ocen), wpisy bieżące w zeszycie,
- pomoc rodziców w organizacji wyjazdów, wycieczek dzieci.
- Zasady współpracy:
- rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczanych rodzicom, dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu a udzielanych podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub nauczyciela, na karcie ocen, w zeszycie uwag,
- partnerstwo we współdziałaniu: wspólne szukanie przyczyn i dróg wyjścia z problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka poprzez: rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka (wywiad środowiskowy), rozmowy z rodzicami i opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach wspomagających szkołę i rodziców w działalności profilaktycznej, konsultacyjnej i leczniczej (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, specjalistyczne placówki zdrowotne, Poradnia Uzależnień),
- otwartość szkoły na środowisko lokalne wyrażające się w:
- przybliżaniu pracy szkoły, jej osiągnięć poprzez lekcje otwarte, imprezy środowiskowe, zapraszanie na uroczystości, prezentacja prac dzieci podczas zebrań z rodzicami,
- współpracy z samorządem lokalnym.
- poufność i dyskrecja w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka i jego rodziny, wyrażająca się w:
- tajności obrad Rady Pedagogicznej,
- tajność korespondencji,
- właściwym klimacie i miejscu rozmów z rodzicami,
- wzajemny szacunek i tolerancja:
- docenianie starań i pracy szkoły oraz rodziców,
- uznanie prawa do błędów (szkoły i rodziców),
- słuchanie i reagowanie na słuszne opinie i postulaty rodziców,
- kultura słowa i bycia we wzajemnych kontaktach,
- wywiązywanie się z umów.
do góry
IX. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY Z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM
- Zapraszanie przedstawicieli samorządu terytorialnego na uroczystości szkolne.
- Pozyskiwanie środków na rozwijanie zdolności i talentów - współpraca m.in. z GOK.
- Udział przedstawicieli samorządu terytorialnego w zajęciach tematycznych.
- Współpraca szkoły z samorządem terytorialnym w ramach realizacji obowiązku szkolnego.
- Uczestniczenie uczniów w sesji Rady Gminy.
do góry
X. ZASADY FUNKCJONOWANIA I ZADANIA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Opiniuje pracę ocenianych nauczycieli.
- Działa na podstawie własnego regulaminu.
- Ma prawo wybrania nauczyciela opiekuna.
- Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i spostrzeżenia w zakresie praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się programem nauczania z jego celami i wymogami;
- prawo do współtworzenia życia szkolnego;
- prawo do wydawania gazety szkolnej;
- prawo do współorganizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej;
- Reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania;
- przestrzegania statutu szkoły, systemu oceniania, planu wychowawczego
- przestrzegania praw ucznia i dziecka.
do góry
XI. TEMATYCZNE, OKRESOWE PROGRAMY WYCHOWAWCZE (krajowe, regionalne, lokalne, szkolne), ORAZ PROGRAMY WYCHOWAWCZE WYCHOWAWCÓW KLAS SĄ ZAŁĄCZNIKAMI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
XII. PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZESTĘPCZOŚCI
- Wszyscy pracownicy szkoły, rodzice i uczniowie mają obowiązek zgłaszać do komisji wychowawczej wykrywane w środowisku lokalnym negatywne z wychowawczego punktu widzenia czynniki działające na wychowanków, lub mogące taki wpływ wywrzeć.
- Rodzice i nauczyciele powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią.
- Rodzice, wychowawcy i pedagog szkolny mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego (rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami w celu ustalenia wspólnych rozwiązań).
- Dyrektor szkoły, wychowawcy oraz pedagog szkolny czuwają nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego (m. in. rozmowy nauczycieli z uczniami i rodzicami - zawiadamianie o sposobach karalności przy nie spełnianiu obowiązku szkolnego, zawiadamianie Wydziału Prewencji Policji o nagminnym wagarowaniu uczniów).
- Wychowawcy i pedagog szkolny powinni prowadzić w różnych formach szkolenia rodziców, pogłębiać ich wiedzę o niedostosowaniu społecznym i uzależnieniach poprzez organizowanie spotkań z przedstawicielami prokuratury, policji, poradni, wyświetlanie tematycznych filmów.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych na temat przeciwdziałania agresji i przestępczości.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek przekazywania wychowawcom wykazów uczniów objętych opieką kuratora sądu rodzinnego.
- Nauczyciele mają obowiązek współpracy z kuratorami sądowymi czuwającymi nad programem resocjalizacji uczniów trudnych (w przypadkach zgłoszenia przez kuratora takiej potrzeby).
- Wychowawcy powinni przeprowadzać w klasach badania socjometryczne i bazować w pracy wychowawczej na wynikach tych badań (przykładowe badania dostępne u pedagoga szkolnego).
- Wszyscy nauczyciele, którzy ukończyli odpowiednie formy doskonalenia zawodowego (kursy, studia podyplomowe) mają obowiązek stosować poznane metody, formy pracy i techniki w pracy z uczniami w celu przeciwdziałania agresji i przestępczości uczniów.
- Wychowawcy dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażują w życie klasy wszystkich uczniów, również nieakceptowanych.
- Dyrektor szkoły, pedagog szkolny oraz wychowawcy zabiegają o różne form pomocy materialnej dla uczniów.
- Dyrektor szkoły, pedagog szkolny i wychowawcy mają obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, które padły ofiarą przestępczości.
- Wszyscy pracownicy szkoły i uczniowie mają obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich (w razie zaistniałej potrzeby).
- Dyrektor szkoły, pedagog szkolny i zespół ds. mierzenia jakości przeprowadzają w szkole ankiety i wywiady dotyczące przejawów przestępczości w celu uzyskania informacji o skali problemu.
- Wszyscy pracownicy szkoły w sposób zdecydowany reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla uczniów.
- Dyrektor szkoły, wychowawcy i pedagog szkolny współpracują z różnymi instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci szczególnie z rodzin patologicznych (ferie zimowe i wakacje).
- Rodzice, wychowawcy i pedagog szkolny poprzez prowadzone działania wychowawcze kształtują u uczniów i ich rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów karalnych.
do góry
XIII. SYTUACJE ZAGROŻENIA I FORMY POMOCY WYCHOWAWCZEJ
- Niedostatek ekonomiczny:
- współpraca z GOPS-em,
- dyskretna zbiórka odzieży wśród pracowników szkoły,
- zwolnienia ze składek ubezpieczeniowych,
- wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej,
- przyznawanie stypendiów socjalnych.
- pomoc udzielona przez SK TPD
- Patologia rodziny i uzależnienia:
- profilaktyka uzależnień na lekcjach wychowawczych (programy profilaktyczne , filmy...),
- terapia zajęciowa z terapeutą ,
- współpraca z Poradnią Pedagogiczno - Psychologiczną,
- obserwacja i każdorazowe udzielanie pomocy.
- Problemy w nauce:
- zajęcia wyrównawcze
- pomoc wewnątrzklasowa
- pomoc ze strony nauczycieli przedmiotu
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną
- programy wyrównawcze dla powtarzających klasę
- terapia pedagogiczna.
do góry
XIV. STAŁE UROCZYSTOŚCI O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZYM I KULTURALNYM
UROCZYSTOŚĆ | ZADANIE WYCHOWAWCZE | TERMIN |
---|---|---|
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego |
|
1 września |
Pasowanie na ucznia |
|
połowa października |
Dzień Edukacji Narodowej |
|
14 października |
Święto pieczonego ziemniaka |
|
październik |
Święto Niepodległości |
|
11 listopada |
Zabawy andrzejkowe |
|
30 listopada |
Mikołaj w szkole, Mikołaj w klasach |
|
grudzień |
Opłatek Wigilijny - „Jasełka” |
|
ok. 20 grudnia |
Dzień Babci i Dziadka |
|
styczeń |
Bal karnawałowy |
|
styczeń |
Dzień Kobiet |
|
8 marca |
Pierwszy Dzień Wiosny - prezentacja najciekawszej Marzanny |
|
marzec |
Światowy Dzień Ziemi |
|
kwiecień |
Święto Konstytucji 3 Maja |
|
maj |
Dzień Strażaka |
|
maj |
Dzień Patrona |
|
ok. 20 maja |
Dzień Matki |
|
26 maj |
Dzień Unii Europejskiej |
|
maj |
Dzień Dziecka |
|
1 czerwca |
Przekazanie uczniów klas III |
|
czerwiec |
Pożegnanie absolwentów |
|
czerwiec |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
|
czerwiec |
do góry
XV. SZKOLNY SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH ROZWIJAJĄCYCH TALENTY, ZAINTERESOWANIA, POSTAWY I UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE ORAZ ORGANIZATORSKIE
Rodzaj zajęcia | Cele operacyjne |
---|---|
Samorząd Uczniowski |
|
Szkolny Klub Informacji Europejskiej |
|
Szkolny Klub Sportowy |
|
Koło informatyczne i Kawiarenka internetowa |
|
Koło Przyjaciół Biblioteki |
|
SK TPD |
|
SK LOP |
|
Koło turystyczne |
|
Sklepik Uczniowski |
|
Koło teatralne „Baj” |
|
Koło muzyczne |
|
Koło plastyczne |
|
Klub Wolontariusza |
|
do góry
XVI. POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE BĘDĄCE WYMIAREM PRACY EDUKACYJNEJ KAŻDEGO NAUCZYCIELA
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:
- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy dobra i piękna w świecie,
- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak całej edukacji na danym etapie,
- stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych,
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągania wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla wspólnego miejsca na świecie,
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
- przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Zadanie | Sposób realizacji | Co wskaże na realizację? | Kto i jak sprawdzi? |
---|---|---|---|
Znać aktualne dokumenty prawne dotyczące wychowania, ogólne i wewnętrzne:
|
Przestrzegać je. | Brak skarg, uwag o łamaniu przepisów. |
dyrektor-obserwacja, rodzice-ankieta, uczniowie-ankieta |
Współtworzenie i realizowanie planu wychowawczego szkoły na bieżący rok szkolny. Reagowanie na przejawy zagrożeń patologicznych. |
Praca nad problemami wychowawczymi wyznaczonymi na dany rok szkolny. | Osiągnięcie wyznaczonego kryterium sukcesu. | wychowawcy-ankieta, dyrektor-ankieta, analiza zeszytu spostrzeżeń |
Motywować uczniów do pracy nad sobą (w zakresie nauki, aktywności, zachowania). |
Stosować jawne i jasne kryteria oceniania w nauce i zachowaniu. Wyjaśniać, do czego wiedza z danego przedmiotu jest potrzebna. Służyć pomocą w trudnościach i rozwijać zainteresowania (zespoły korekcyjne, koła zainteresowań). Zapisywać spostrzeżenia pozytywne i negatywne. Być konsekwentnym i systematycznym w ocenianiu. Podkreślać każdy sukces dziecka. |
Dokumentacja i zeszyt spostrzeżeń, dzienniki lekcyjne, oceny z przedmiotów (średnie za I, II półrocze) i zachowania, arkusze obserwacyjne. | Dyrektor i nauczyciele, porównywanie średnich ocen. |
Traktować ucznia podmiotowo. |
Zwracać się do dzieci po imieniu. Uwzględniać jego realne możliwości-indywidualizacja w nauczaniu i wychowaniu. Dostrzegać w dziecku zawsze coś dobrego. |
Relacje nauczyciel-uczeń | Dyrektor-hospitacje i codzienna obserwacja. |
Współpracować z rodzicami. |
Rzetelnie i taktownie informować rodziców i opiekunów o pozytywnych i negatywnych wynikach w nauce i zachowaniu. Uczestniczyć w zebraniach z rodzicami. Przeprowadzać pedagogizację rodziców. |
wyniki ankiety, relacje nauczyciele-rodzice, liczba i jakość przeprowadzonych pedagogizacji | Dyrektor, Rada Rodziców (ankieta, wypowiedzi), plan pedagogizacji-wybór tematów |
Doskonalić umiejętności wychowawcze. | Uczestniczyć w różnych formach doskonalenia umiejętności wychowawczych. |
Liczba zaświadczeń ukończonych form doskonalenia. Zasób literatury z zakresu wychowania, pedagogiki, psychologii. |
Dyrektor, Biblioteka-karty czytelnika |
Godnie swoją postawą i działaniem reprezentować społeczność nauczycielską. |
Postępować zgodnie z tym, co się mówi. Być w stosunku do siebie krytycznym i konsekwentnym, ale znać też swoją wartość. Być otwartym na zmiany i innowacje. |
Uznanie środowiska szkolnego i pozaszkolnego. Udokumentowane formy uznania (nagrody, podziękowania, dodatek motywacyjny). |
Ocena pracy, ankieta dla rodziców i uczniów. |
Nauczyciele opracowują cele wychowawcze dotyczące swojego zajęcia edukacyjnego oraz realizację ścieżek międzyprzedmiotowych.
do góry
VII. POWINNOŚCI WYCHOWAWCY KLASY
Zadanie | Formy realizacji | Cel działań | Kto sprawdził? | W jaki sposób? |
---|---|---|---|---|
Realizowanie funkcji wychowawczej w oparciu o aktualne przepisy prawne |
Znajomość aktualnych dokumentów dotyczących wychowania:
Opracowanie planu wychowawczego w oparciu o w/w dokumenty. |
Przestrzeganie prawa w realizacji funkcji wychowawczej. Przestrzeganie prawa przykładem dla uczniów |
dyrektor, wychowawca | zatwierdzenie planu pod kątem zgodności z prawem, relacja z pracy wychowawczej, zapis w protokole Rady Pedagogicznej |
Organizowanie klasy jako grupy społecznej |
Poznanie układu socjometrycznego klasy i praca nad niewłaściwymi relacjami. Integracja zespołu klasowego poprzez:
Monitorowanie zachowań klasy i wybranych uczniów w rożnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. |
Stwarzanie optymalnych warunków do tego, aby wszyscy członkowie grupy czuli się w niej dobrze. Wzmacnianie prospołecznych postaw, praca nad niewłaściwymi zachowaniami w kierunku pozytywnych zmian. Wyposażenie uczniów w umiejętności umożliwiające komunikację ze społeczeństwem. |
wychowawca, nauczyciele, dyrektor | test socjometryczny w IX i VI, uwagi w zeszycie spostrzeżeń własnych i innych nauczycieli-analiza |
Budowanie swego autorytetu |
Postawą wzbudzać szacunek, być życzliwym, otwartym, sprawiedliwym, wywierać na uczniów pozytywny wpływ (na ich zachowanie, myślenie, obyczaje). Być wiarygodnym. Postawa równa się deklaracjom. W każdym dziecku dostrzegać coś dobrego. |
Stawać się wzorcem osobowym w dobie kryzysu autorytetów i innych wartości. | uczniowie, rodzice, dyrektor, nauczyciele | ankieta-ocena pracy |
Kształtowanie postaw społecznych, patriotycznych. |
Aktywizacja dzieci do uczestnictwa w życiu szkoły, pracy w Samorządzie Uczniowskim i zajęciach pozalekcyjnych. Odpowiedzialność za wygląd klasy, mienie szkoły świadome wypełnianie obowiązków przyjętych na siebie, przestrzeganie Statutu Szkoły, regulaminów i ceremoniału. Udział w szkolnych uroczystościach. |
Kształtowanie odpowiedzialności uczniów za słowa i czyny. Kształtowanie postaw umożliwiających funkcjonowanie w szeroko pojętym środowisku. Kształtowanie właściwych postaw moralnych. |
wychowawca, dyrektor | monitoring działań, zeszyt spostrzeżeń |
Troska o zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, higienistką, lekarzem. Zapoznawanie się ze stanem zdrowia wychowanków. Informowanie rodziców o niepokojących zjawiskach. Informowanie rodziców o wynikach badań psychologicznych. Edukacja zdrowotna ujęta w planie wychowawczym. |
Zapobieganie chorobom somatycznym, psychicznym. Pomoc w chorobie profilaktyka zdrowotna. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zaspakajania potrzeb niezbędnych dla wszechstronnego rozwoju i zdrowia. |
higienistka, lekarz stomatolog, wychowawca, dyrektor | bilans zdrowia, badania kontrolne stanu zdrowia, karty zdrowia, karty badań z poradni p-p., wnioski o zwolnienie z zajęć w-f |
Współpraca z rodzicami |
Organizowanie ciekawych wywiadówek klasowych. Pedagogizacja rodziców na zebraniach ogólnych. Mini warsztaty pedagogicznych umiejętności dla rodziców. Aktywizacja rodziców do współpracy (trójki klasowe) Zapoznać rodziców z planem wychowawczym-uwzględnić ich uwagi lub wspólnie tworzyć plan. Prowadzenie korespondencji z rodzicami w sposób rzetelny, nie zniechęcający do nauczycieli i szkoły. |
Wyrabianie u rodziców właściwych skojarzeń na podstawie relacji ze szkołą. Kształtowanie współodpowiedzialności za wychowanie dziecka. Służenie pomocą w sprawach wychowawczych. |
dyrektor, rodzice | wywiadówki, hospitacja zajęć, ankieta |
Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczyciela |
Udział w konferencjach metodycznych dla wychowawców. Znajomość i doskonalenie nowoczesnych technik wychowawczych ( kursy, warsztaty, literatura). Udział w zespołach samokształceniowych. |
Spełnianie się w funkcji wychowawcy. Wychowawstwo jako wyzwanie a nie ciężar. |
dyrektor | zaświadczenia ukończenia kursów wychowawczych i warsztatów, hospitacja zajęć wychowawczych |
Prowadzenie dokumentacji |
Sporządzenie planu wychowawczego dla klasy z uwzględnieniem planu wychowawczego szkoły. Ciekawy sposób prowadzenia lekcji wychowawczych. Prowadzenie zeszytu spostrzeżeń, dziennika, arkuszy ocen |
Udokumentowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej. | dyrektor, wizytator | przegląd dokumentów |
do góry
VIII. ZNAJOMOŚĆ I PRAKTYCZNE STOSOWANIE PRAW DZIECKA I PRAW UCZNIA
Zadanie | Kryterium sukcesu | Metody realizacji | Wykonawcy | Sposób sprawdzenia |
---|---|---|---|---|
Ogólna dostępność do treści dokumentów | Umieszczenie treści Praw Dziecka i Ucznia w miejscu dla wszystkich dostępnym (korytarz szkolny, gablota). | Wydrukowanie, oprawa i zabezpieczenie | Dyrektor, Opiekun SU | umieszczenie dokumentu na korytarzu |
Zapoznanie uczniów z treścią dokumentów. | 80% uczniów będzie znało treść dokumentów i będzie umiało nimi się posługiwać w praktyce szkolnej. |
Lekcje wychowawcze na temat praw dziecka i ucznia- metody odpowiednie do wieku. Ujęcie zagadnień w planie pracy wychowawcy klasy. Gromadzenie literatury w szkolnej bibliotece. |
Wychowawcy klas II-VI, Pedagog szkolny | Zapis w dzienniku |
Praktyczne stosowanie dokumentów przez uczniów i nauczycieli. | 80% klasy zna dobrze swoje prawa i obowiązki |
Przestrzegać zasad i terminów oceniania, klasyfikowania Harmonogram zajęć uwzględniający higienę pracy umysłowej Rada Pedagogiczna (WDN) poświęcona właściwym relacjom nauczyciel-dziecko, komunikowania się w szkole Strefa zieleni zorganizowana na korytarzu szkolnym lub w czytelni Klasowy konkurs znajomości swoich praw i obowiązków. |
wszyscy nauczyciele, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna | brak skarg |
Ewaluacja wyników | Znajomość Praw Dziecka i Praw Ucznia - praktyczne stosowanie w 75% | ankieta | wychowawcy | opracować wyniki |
do góry
XIX. SZKOLNA KOMISJA WYCHOWAWCZA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GŁOBINIE
- W szkole tworzy się Szkolną Komisję Wychowawczą, opracowującą projekt programu wychowawczego szkoły i jego zmian, analizującą prawidłowość ustalania ocen z zachowania przez wychowawców klas, analizującą sytuację wychowawczą szkoły, wysuwającą wnioski w tym zakresie do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej. W skład zespołu wchodzą:
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący,
- pedagog szkolny,
- po 1 przedstawicielu spośród wychowawców każdej klasy (grupy wiekowej)
- w miarę potrzeb dzielnicowy, kurator sądowy, wychowawca klasy.
- Wszyscy pracownicy Szkoły, uczniowie i ich rodzice mają obowiązek dostosowania swoich działań wychowawczych do zapisów Programu Wychowawczego Szkoły łącznie z zapisami Statutu w tym zakresie.
- Szkolna Komisja wychowawcza co najmniej dwukrotnie w ciągu roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki analizy stanu wychowawczego Szkoły.
do góry
XX. DZIAŁALNOŚĆ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
XXI. EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO OBEJMUJE NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI
- Ustalenie kluczowych pytań w sprawie ewaluacji, np.:
- W jakim stopniu nauczyciele, rodzice i uczniowie znają ogólne założenia programu wychowawczego szkoły?
- Czy główne założenia tego programu są przez społeczność szkolną akceptowane?
- Czy założone cele programu są realizowane?
- W jaki sposób realizuje się cele programu?
- W jaki sposób realizacja programu w istotny sposób wpłynęła na zmianę negatywnych postaw uczniowskich?
- Ustalenie metod ewaluacji i ich opracowania np. ankiety, wywiady ,testy, sondaże, obserwacja zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, analiza szkolnej dokumentacji wychowawcy i nauczycieli przedmiotów, frekwencja, wyniki zachowania i nauczania, badanie postaw uczniowskich, rozmowy z rodzicami,widoczne dokonania wychowawcze osiągnięcia, sukcesy lub porażki), arkusze analizy wychowawczej na I i II semestr, sprawozdania, analiza wytworów pracy uczniów, bieżąca obserwacja.
- Opracowanie kryteriów ewaluacji w zakresie ustalonych pytań w pkt.1 oraz skuteczności realizacji założonych w programie celów.
- Dokonanie wyboru losowo wybranych grup uczniów z każdej klasy oraz ich rodziców i nauczycieli.
- Ustalenie terminu, zasad monitorowania i podziału zadań w zakresie pkt. 1 i pkt. 2, powołanie zespołu ds. ewaluacji, np.
- Kto przeprowadzi ankietowanie i kto opracowuje wyniki ankietowania?
- Kto przeprowadza obserwację i w jakim zakresie?
- W jakim stopniu w proces ewaluacji będą zaangażowani uczniowie, rodzice i nauczyciele?
- Ustalenie sposobu opracowania pisemnego raportu i podanie go do wiadomości rady pedagogicznej, rady szkoły i samorządu szkolnego.
do góry
XXII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Program wychowawczy jest autonomiczną częścią działalnością szkoły.
- Program wychowawczy szkoły jest odrębnym dokumentem.
- Plany wychowawcze są załącznikami niniejszego programu.
- Z treścią programu wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich rodziców wychowawcy klas.
- Program wychowawczy wchodzi w życie uchwałą Rady Pedagogicznej po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Szkoły i Samorządu Uczniowskiego, po ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole.
- Projekt programu przygotowuje Rada Pedagogiczna.
- Zmiany w programie wychowawczym dokonuje Rada Pedagogiczna przy aprobacie Rady Szkoły i Samorządu Uczniowskiego.
- Zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym i Statutem szkoły.
do góry
ZAŁĄCZNIK 1: Program wychowawczy klasy
ZAŁĄCZNIK 2: Tematyka lekcji wychowawczych
Program opracowano w oparciu o:
- Konstytucję RP z dn. 17-10-1997
- Ustawę o systemie oświaty z dn. 7-09-1991 z późniejszymi zmianami
- Kartę Nauczyciela ze zmianami z dn. 26-01-1982
- Konkordat
- Program Polityki Prorodzinnej Państwa
- Konwencję o prawach dziecka
- Statut Szkoły Podstawowej w Głobinie
- Wewnątrzszkolny System Oceniania
- Obserwacje, sondaż, konsultacje z rodzicami.
Rada Pedagogiczna uchwałą z dnia 13 października 2003 r. przyjęła Program Wychowawczy po pozytywnym zaopiniowaniu jego treści przez Radę Szkoły i Samorząd Uczniowski
Opracował zespół: R. Lemisiewicz, M. Łaska, V. Warmowska
do góry